Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Sendte uønsket mobilreklame

10.000 SMS-meldinger er sendt ut som reklame fra Varner. Spørsmålet er bare om dette er god reklame for klesgiganten. Personvernet kan være truet.

sms-reklame
Nå har reklamebransjen oppdaget mobiltelefonen som reklamemedium. SMS-reklamen fra Varner lovet 20 prosent avslag pluss gratis barberhøvel, samt en CD til den heldig mottaker.

Mange klager
Reklamen er sendt ut for klesforretningene i Varner-gruppen, men det hele har slått tilbake. Etter et 30-talls klager er utsendingene stoppet.

Jens Bjarne Glasø, daglig leder i SMS Kommunikasjon A/S, hevder at klagene skyldes at en del mottakere har fått dobbelte meldinger.

Database
– Vi jobber for å etablere en database slik at bare de som ønsker å motta denne typen informasjon får del i den, sier Glasø.

Han hevder at reklamen ble stoppet fordi det ble oppdaget en feil i systemet som resulterte i dobbelutsendelse.

Truer personvernet?
Telenor Mobil er ikke umiddelbart enig i at det hele er så enkelt. Selskapet er veldig opptatt av dette som for mange oppleves som et problem med hensyn til beskyttelsen av personvernet, og vil finne løsninger på hvordan dette kan unngås.

– Vi vil jobbe med å få på plass et reservasjonsregister før vi godtar en slik type markedsføring, sier Elisabeth Hegg Gjølme i Telenor Mobil til ITavisen.

Telenor Mobil har vært i kontakt med Varnergruppen, og kunne konstatere at reklamen er stoppet.

Det lyktes ikke ITavisen å komme i kontakt med Forbrukerrådet for å få en kommentar til om dette er praksis som kommer i konflikt med bestemmelsene om personvern.

Stikkord: Mobil