Annonse


E-flybilletter på bakken

Det er målet til IBM og den internasjonale luftfartsorganisasjonen IATA, skriver Newswire i en pressemelding på oppdrag for Berg-Hansen.

Liten andel
Elektroniske billetter utgjør i dag kun en liten del av billettsalget i Norge.

Ti prosent av salget til forretningsreisebyrået Berg-Hansen består av slike billetter. SAS og Braathens rapporterer om en andel på henholdsvis fem og 2,5 prosent av salget.

– På en del områder er ikke de elektroniske billettene like fleksible som dagens papirbilletter, sier kjedesjef Erik Hovden i Berg-Hansen.

Annonse


Ikke fleksible
Bruken av elektroniske billetter på verdensbasis blir begrenset av at billettene ikke kan brukes på ruter som involverer flere flyselskap. Det er også vanskelig å skifte fra et flyselskap til et annet i siste minutt.

Årsaken er at de elektroniske systemene til flyselskapene ikke kan kommunisere med hverandre.

Nytt nettverk
IBM og IATA forpliktet seg nylig til å utvikle et nettverk som skal koble sammen systemene til hundrevis av flyselskap over hele verden.

Nettverket skal være i drift i midten av neste år. Det skal også kunne brukes av flyselskaper som ikke tilbyr elektroniske billetter i dag, slik at de slipper å utvikle egne systemer.

Allianser
Målet til IATA, som representerer 266 flyselskaper fra hele verden, er å øke bruken av elektroniske billetter.

Spørsmålet er om flyselskapene er villige til å inngå et slik samarbeid med konkurrenter. Over hele verden bygger selskapene i dag internasjonale allianser. Disse kan komme til å finne sine egne metoder for å fremme elektroniske billetter.

SAS venter
SAS ønsker ikke å kommentere hvorvidt de vil knytte seg til et eventuelt nettverk fra IATA og IBM. Ifølge pressetalskvinne Siv Meisingseth arbeider nå selskapet med en egen elektronisk plattform for Star Alliance.

Erik Hovden i Berg-Hansen mener passasjerene ikke trenger å vente til teknologien er fullstendig utviklet før de legger bort papirbilletten.

– Innenriks i Norge er det ingen stor risiko ved å bruke elektroniske billetter. Det kan være penger og tid å spare, sier han.

Hovden påpeker imidlertid at bedrifter bør gjøre seg godt kjent med produktene, tilpasse dem til sin reisepolicy og ikke minst ha klare rutiner for hvordan reisen skal dokumenteres. Elektronisk billetter har ingen billettkopi som beviser at reisen er gjennomført. Bedriftene bør derfor avklare med sine revisorer hvilke krav de setter til dokumentasjon av flyreiser.

Annonse