Annonse


Kioskmobil slår an

– Jeg tror den viktigste grunnen til at så mange velger å kjøpe startpakke, mobiltelefon pluss SIM-kort, hos matvarekjeder er fordi det er der folk ferdes til daglig, sier Per Bjørkum, informasjonsdirektør hos NetCom, til ITavisen.

Dårlig distribusjon
Bjørkum innrømmer at NetCom har vært dårlig på distribusjon tidligere.

– Det var åpenbart at vi måtte ha flere salgskanaler. Satsingen på nye kanaler har gitt resultater, sier Bjørkum.

Annonse


Mobilforhandlere selger
Men til tross for at NetCom har utvidet sine salgskanaler enormt det siste halve året viser det seg likevel at de aller fleste velger å kjøpe mobil startpakke hos mobilforhandlere.

Undersøkelsen 4Fakta har gjort for NetCom viser at 37 prosent av kontantkortkundene til NetCom valgte å kjøpe mobil startpakke hos Klart Svar.

Sterk konkurranse
Undersøkelsen tok også for seg hvor NetCom-kontantkortkundene velger å fylle opp sitt kontantkort. Tallene viser at her har Klart Svar hatt fått sterk konkurranse.

22 prosent sier at de har fylt opp sitt abonnement hos Rimi, mens tilsvarende tall for Klart Svar er på 19 prosent. Klart Svar må imidlertid også se seg slått av Narvesen. 20 prosent fyller nemlig opp kontantkortet sitt hos kioskkjeden.

Provoserte forhandlerne
Før jul i fjor klarte NetCom å provosere sine egne så mye at enkelte Klart Svar-forhandlere kjøpte billige telefoner hos Rimi.

Motivasjonen for å gjøre dette var todelt. Forhandlerne ville tømme Rimi i starten av julesalget, med muligheter for salg ved å legge på egen fortjeneste. Klart Svar-forhandlerne ville også skaffe seg egne billige telefoner med kontantkort, som ville ha gitt provisjoner ved videresalg med nye NetCom-abonnement.

– Vi er interessert i konkurranse, og jeg tror heller ikke Klart Svar-butikkene er misfornøyd med utviklingen, sier Per Bjørkum i NetCom.

Annonse


Annonse


Annonse


Annonse