Hopp til navigasjon Hopp til innhold

500 millioner til Spray

OSLO: Media og Internett er hett. Det svenske Internettselskapet Spray kjøpte Nettavisen for 180 millioner. Nå stiller Investor seg bak Spray med en halv milliard.

Nettavisens konsept kan ekspandere i Europa, og Spray varsler flere investeringer i Norge.

Spennende fremtid
Investor er ett av Wallenbergs investeringsselskap. Selskapet har tidligere ikke gått tungt inn i nye media, men optimismen er sterk. Selskapet skal ha nærmere 25 milliarder tilgjengelig etter salg av aksjer i Scania, som produserer lastebiler.

– Vi tror dette er noe nytt med en spennende fremtid, og vi er svært fokuserte på hva som skjer i fremtiden, sier Investors toppsjef Marcus Wallenberg til det svenske telegrambyrået Direkt.

Ekspanderer utenlands
Når Investor nå legger finansiell tyngde bak Spray, så åpner dette for en ekspansjon utenlands. I en melding fra Spray heter det at ett mål er å øke takten i den internasjonale satsningen.

Selskapet har en portal på både det svenske og det norske markedet, og satser på å bli en av de ledende i Europa. Kjøpet av Nettavisen er et ledd i denne satsningen. En såkalt portal brukes ofte som startsside, og tjenesten kan gi eierne reklameinntekter.

Den friske kapitalen skal brukes til å ekspandere i Norge, Tyskland, Frankrike og Italia i følge Sprays adm. direktør Johan Ihrfelt. Han varsler også investeringer i andre europeiske land.

Spray Venture står bak
Investor satser mer på IT og har i det siste investert blant annet i selskap som det svenska Bredbandsbolaget, Jobshop og den svenske Internett-tjenesten Dobedo.

Bak nettportalen Spray står Spray Venture, som før Investors oppkjøp eide hele Spray.

Spray Venture eier også 37 prosent av Razorfish, som er et konsulentselskap innen Internett. Ifølge den svenske avisen Dagens Industri anslås Spray Ventures børsverdi til å være vel to milliarder svenske kroner.