Nokia 6110

Annonse


Nokia anbefales oftest

Nokia 6110

Det danske konsulentselskapet Strand Consult har latt personer utgi seg for å være vanlige kunder som vil kjøpe mobiltelefoner med tilhørende abonnement. Disse har registrert hvordan de har blitt mottatt i de enkelte butikkene, og ikke minst hvilke telefonmodeller og abonnementstyper de har blitt anbefalt.

100 butikker i hvert land, til sammen 300 butikker har blitt oppsøkt i løpet av en periode på ett år.

Privat eller bedrift
Undersøkelsen skiller mellom privat- og bedriftskunder, hvor det er til dels store forskjeller på forhandlernes anbefalinger.

Annonse


Tallene viser at Nokia blir anbefalt i to av tre butikker til de som har gitt seg ut for å være privatkunder. Ericssons telefoner har kun blitt anbefalt i 27 prosent av butikkene. Ikke engang på det svenske markedet blir Ericsson-mobilene det mest anbefalte merket til privatkunder.

På bedriftsmarkedet går det bedre for Ericsson, og selskapet tar sin eneste delseier på det norske bedriftsmarkedet. Her blir Ericsson anbefalt i 70 prosent av tilfellene. Men totalt for de tre landene, vinner Nokia også her med 59 prosent mot Ericssons 48 prosent.

Ikke markedsandeler
– Disse tallene er ikke markedsandeler. Men undersøkelsen viser at det er forhandleren som bestemmer kundens mobiltelefonvalg. Forhandleren viser som regel frem bare en eller to telefoner til kunder, og da er som regel Ericsson-telefonen nummer to, sier John Strand i Strand Consult.

Blant operatørene viser undersøkelsen dødt løp mellom Telia og Comviq som begge blir anbefalt hos 33 prosent av forhandlerne til bedriftskunder. Europolitan er derimot vinneren på privatabonnementssiden med 38 prosent.

Operatørene har full kontroll
– I Danmark og Norge har operatørene full kontroll over detaljhandelen. Der anbefaler alle butikkene i en kjede den samme operatøren. I Sverige eksisterer ikke dette mønsteret, og antallet forhandlerkjeder er større. Dette gjør Sverige til et lettere marked for en nykommer, Sier John Strand.

Undersøkelsen viser også at forhandlerne bruker mest tid på presentasjon av selve telefonen, og de har ofte vanskeligheter med å forklare forskjellen på ulike abonnementstyper.

Annonse