Arnt Sommerlund

Annonse


Nokia topper – igjen

Arnt SommerlundNokia presenterte sine tall for 1. halvår i dag, torsdag 22. august. Omsetningen i denneperioden økte med 49 prosent. Tilsvarende tall for de siste tre månedene er noe svakere – men fortsatt solid: 45 prosent.

Sterkt merkenavn
Total omsatte Nokia for 69 milliarder kroner i 1. halvår. Mobiltelefonsalget står for 65 prosent av dette og utgjør 45,4 milliarder kroner. Veksten på dette området er på formidable 78 prosent.

– Vi er meget god fornøyd med at vårt slagord ”Connecting People”, som er en viktig del av Nokias varemerke, har fått fotfeste verden over. En fersk undersøkelse viser at Nokia er verdens 11. mest verdifulle merkevarenavn, sier konsernsjef Jorma Ollila i en pressemelding.

Innen teleinfrastruktur omsatte det finske selskapet for 20,6 milliarder kroner – en vekst på 28 prosent fra samme periode i fjor.

Annonse


Imponerende overskudd
Resultatet er ikke mindre imponerende. Det økte i 1. halvår fra 5,8 milliarder kroner til 9,0 milliarder kroner, noe som representerer en vekst på 55 prosent fra året før.

I de siste tre månedene var resultatveksten på hele 59 prosent – fra 3,0 til 4,8 milliarder kroner.

Annonse