Størseth, Jan Rune

Annonse


Fastweb satser hardt i Norden

Størseth, Jan Rune

Fastweb har gjort stor suksess med sin internettløsning for små og mellomstore bedrifter, XpressWeb 2.0, og nå skal Størseth & Co. hive seg ut i det svenske markedet.

Markedsledende
Det norske internettselskapet har satt seg som mål å være markedsledende i Norden i 2001, og satser på å ha 25 prosents markedsandel i Norge og 15 prosent totalt i Norden. Dette vil si henholdsvis 50.000 og 270.000 kunder, gitt 60 prosents markedspenetrasjon.

Ifølge Fastwebs egne tall er det 300.000 små og mellomstore bedrifter i Norge, mens det er hele 700.000 i Sverige. Når kun 32 prosent av norske bedrifter med mer enn fem ansatte er på nett sier det seg selv at potensialet er stort.

Annonse


– Når vi nå har eneretten på Fast-teknologi som ligger på vårt webhotell, i tillegg til at vi har det bredeste distribusjonsnettet i hele Norden vil det overraske meg om vi ikke klarer å nå dette, sier Jan Rune Størseth til ITavisen.

Hjelper svenskene
Størseth har bestemt seg for å forlate den norske delen av selskapet for å hjelpe den svenske avdelingen opp og stå.

– Oslo-kontoret har nå blitt såpass stort at det ikke bør være en gründer som driver dette. Derfor drar jeg videre til Sverige for å fortsette min gründertilværelse der, forteller Størseth.

Den svenske avdeling er i dag på tre ansatte, men regner med å øke antallet medarbeidere til bortimot 10 i løpet av året.

– Vi regner med at det på sikt vil bli flere ansatte i Sverige enn vi i dag har i Sagveien i Oslo. Her ligger antallet på tjue ansatte, sier han til ITavisen.

Fast-teknologi
Xpressweb er selvfølgelig hovedproduktet det satses på i det nordiske markedet, men Fastweb har også flere produkter å tilby. Gjennom samarbeidet med Fast Search & Transfer er de blant annet ansvarlig for å selge og installere deres teknologi i Norden.

Ifølge Fastweb er deres webhotell som inkluderer denne teknologien Nordens raskeste, med blant annet 6-8 ganger raskere nedlasting av bilder. Samtidig er jo Fasts søkemotor godt kjent for de fleste og denne er også inkludert.

Med denne teknologien vil Fastweb prøve å komme seg inn på de 50 mest trafikkerte nettstedene i Norden, samt andre strategisk viktige websider. De vil også at teknologien skal inn på sidene til de 150 største selskapene i Norden.

Tunge partnere
Selskapet har allerede en rekke imponerende samarbeidspartnere med Microsoft, Ingram Micro og Telenor i ryggen.

Fastweb ser seg allikevel om etter flere strategiske alliansepartnere og evaluerer kontinuerlig de største webbyråene i de nordiske landene.

Annonse