Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Tele Danmark dominerer mobil

TELEGRAM: Tele Danmark ser ut til å være vinneren i kampen om det danske markedet for mobiltelefoni. Det fremgår av en rapport konsulentfirmaet Strand Consult har utarbeidet.

Samsung SH600

Den tidligere telemonopolisten har gått tungt inn på det viktigste distribusjonsleddet – forhandlerne av mobiltelefoner – og ser derfor ut til å parkere konkurrentene Sonofon, Telia, Mobilix og Debitel, fremgår det av en melding fra Børsen, skriver Berlingske Tidende.

Forhandlerne betyr mye
Forhandlerene spiller en nøkkelrolle og utgjør en maktfaktor når kundene skal velge mellom mange ulike typer mobilabonnementer.

Ifølge rapporten er årsaken enkel; selgerne er teknikknerder, men de føler seg usikre på de mange forskjellige abonnementstypene som blir vanskeligere og vanskeligere å forklare overfor kundene.

Kundene taper
Konsekvensen er at både kundene og operatørene blir tapere. Mange kunder ender nemlig opp med at de kjøper et abonnement som ikke passer til deres behov.

En stikkprøve hos omkring 100 danske mobilforhandlere viser at Tele Danmark i 41 prosent av tilfellene dominerer forretningenes tilbud. Selgerne anbefaler fire av ti ganger ett Tele Danmark-abonnement, mens de øvrige operatørene kriger om resten.

Selgerne styrer
John Strand i Strand Consult mener det er tydelig at butikkselgerne som styrer markedet. Han mener at den eneste utvei for de nye operatørene er å forenkle deres produkter og satse på utdannelse av selgerne.

Ifølge rapporten har Mobilix vært kreative og dyktige til å utvikle enkle og gode produkter. Derimot har Telia meldt seg helt ut av spillet i Danmark, skriver Berlingske Tidende.

Stikkord: Mobil