Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Ledere undervurderer nettet

TELEGRAM: Norske bedriftsledere undervurderer betydningen av Internett.

E-handel (tegning)

Norske bedriftsledere undervurderer betydningen av Internett som markedsplass, og de har feil fokus når de satser på nettet, melder Aftenposten.

Undersøkelse
Det mener revisjons- og rådgivningsselskapet Arthur Andersen som nå er i ferd med å gjennomføre en undersøkelse om hvordan norske bedrifter benytter Internett i sin forretningsdrift.

– Når bedriftslederne måler salg over Internett ser de at kanskje bare to prosent av omsetningen skjer over nettet, og da tenker de at det ikke haster. Men da måler de feil, sier Christian Mjaanes i Arthur Andersen Business Consulting til Aftenposten.

– Det de må måle er hvor mye av salget som er nettinitiert, det vil si hvor mange som starter sitt kjøp over Internett.

Undervurderer nettet
Mjaanes mener bedriftene på denne måten undervurderer Internetts betydning.

– Bedriftene må derfor integrere Internett med andre mer tradisjonelle salgskanaler for å kunne måle hva som er nettinitiert salg.

Han mener også at bedrifter har feil fokus når de først bestemmer seg for å satse på nettet.

– De tenker løsninger for salg over nettet, fremfor å tenke bransje, det vil si hvordan får man kundene til å komme til sitt nettsted når de i den tradisjonelle bransjens verden ikke har noe der å gjøre, sier Mjaanes.

Internett vil endre kjøp
Han mener Internett vil endre måten vi kjøper og selger varer på, ved at enkelte produkter ikke lenger vil kunne selges enkeltvis, men vil bli en del av større pakker.

– Ta forsikring. Det er ikke mange som aktivt ønsker å søke opp en nettside for salg av forsikring. Kan hende man vil slutte å selge forsikring direkte over Internett, og isteden la det inngå som en komponent i salg av henholdsvis biler eller reiser på nettet, sier Mjaanes til Aftenposten.