Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Mobilen er overalt!

LISBOA: I sommer skal du ikke være overrasket hvis du opplever at mobiltettheten er like stor i storbyene i Syd-Europa som i Oslo.

Ericsson T18

Du ser like mange ungdommer med telefonen mot øret på Syntagma-plassen i Athen, Via Veneto i Roma, La Canebiere i Marseille eller i køen foran Prado-museet i Madrid som du gjør på Karl Johan i Oslo eller Torvalmenningen i Bergen.

For mobiltelefoneksplosjonen, som hittil først og fremst har vært et skandinavisk fenomen, er nå i ferd med å komme til resten av Europa. Det har skjedd en enorm utvikling etter at kontantkortene for et par års tid siden åpnet markedet for helt nye brukergrupper: Nå ser du ungdommer med sine mobiltelefoner i gågatene i Lisboa.

Storbyfenomen
Men det er fortsatt i storbyene og på motorveiene det foregår; det er fremdeles ingen selvfølge at man skal kunne bruke mobiltelefonene overalt, slik man (nesten) kan gjøre i Skandinavia.

Du vil få problemer hvis du går på fottur i fjellene eller på landsbygden – og det er slett ikke sikkert du får forbindelse fra hotellrommet ditt i 20. etasje i Paris.

Feil strategi
Mange europeiske operatører har ikke helt fått med seg at overgangen fra bilmonterte til håndholdte telefoner betyr at brukerne ønsker å snakke i telefonen der de er – ikke der det tilfeldigvis befinner seg en basestasjon med ledig kapasitet.

Men også dette jobbes det med: Senest i begynnelsen av juni fikk den belgiske operatøren Proximus tillatelse til å sette opp basestasjoner på Metroen i Bruxelles, slik at det nå blir også blir mulig å ta imot mobiltelefonsamtaler når du venter på trikken.

Fri for telefoner
På den annen side finnes det fremdeles steder rundt om kring hvor mobiltelefoner ikke er helt greit: I byen Haarlemmermeer, en forstad vest for Amsterdam, har bystyret nettopp vedtatt å forby operatørenes antenner, fordi de ikke er tilstrekkelig pene.

Hvis dette blir gjennomført, vil man i fremtiden oppleve i hvert fall ett sort hull hvor man kan være helt fri for mobiltelefoner.

Frankrike: Vekst
FranceTelecom hadde 6,07 millioner kunder 31. mars. Dette gir en vekst på 37 prosent på årsbasis – og gir hele 2,69 millioner nye abonnenter til selskapet. Mobiltelefoni blir stadig viktigere del av omsetningen. Den vokste med 40 prosent til 1,1 millioner i løpet av året.

Selskapet sier at veksten først og fremst skyldes kontantkortet «Mobicarte», som ble introdusert for mer enn to år siden. I mars prøvde selskapet å ta innersvingen på konkurrentene ved å kutte kontantkortprisene med 12,5 prosent, samtidig som man kan få førsteklasses telefoner som Motorolas StarTAC 75 eller Sagems dualband-modeller når man satser på FTs mobicarte.

Storbritannia: Vekst
Viktigste vekstfaktor: Kontantkort, men det viktigste salgsargumentet fremover, ifølge operatørene, vil være nye tjenester som skal. gi økte inntekter.

Prognosene er optimistiske: BT Cellnets investeringsplaner går for eksempel ut fra at den totale mobilpenetrasjonen i løpet av de neste to årene skal fordobles, fra dagens 25 prosent til 50 prosent.

Hellas: Vekst
Panafon sier at kontantkortabonnentene står for 68.175 av til sammen 122.206 nye kunder i de første tre månedene i år.

I tillegg kommer den ferske GSM 1800-operatøren Cosmote, eid av det greske televerket sammen med Telenor, hvor tallene ikke kjent, men hvor kontantkortet «Cosmokarta» også er en viktig del av inntektsgrunnlaget.

Nederland: Vekst
Nederlandsk telebransje regnet på forhånd med en markedsøkning på om lag 10 prosent i 1999. I løpet av mars alene økte imidlertid markedspenetrasjonen med 2,3 prosent, ifølge den ferske mobiloperatøren Ben (70,6 prosent eid av Belgacom og 29,4 prosent av Tele Danmark).

Til sammen fikk landets fem mobiloperatører 350.000 nye kunder i mars måned.

Italia: Vekst
Italia er har de siste par årene vært verdens raskest voksende mobilmarked, og Telecom Italia Mobile SpA, med 15,2 millioner abonnenter ved utgangen av mars er verdens største mobiloperatør.

I tillegg kommer Omnicom, som Olivetti startet sammen med Mannesmann og hvor det siste selskapet vil overta det meste etter at Olivetti nå kjøper Telecom Italia. Deutsche Telekom, France Telecom og energiselskapet Enel eier den ferske GSM 1800-operatøren Wind, som ennå ikke kan regnes med blant de store.

Tilsammen har Italia omlag 22 millioner mobilkunder. Mesteparten av veksten kom etter at de italienske operatørene innførte kontantkort for et par år siden.

Stikkord: Mobil