Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nye trender i telebransjen

LONDON: Applikasjonsintegrasjon og kundefokus blir den store trenden i telebransjen til neste år. Det tror i hvert fall Rune Andersen (bildet) hos Forté Norge AS.

Bjørn Brøndbo

Kunden er konge i den hyperkonkurransen som vi kan vente oss i det 21. århundre.

Vital integrasjon
– Uten selvbetjening og integrasjon blir det ingen e-business, sa Dr. Wolfgang Martin fra META Group under Forté Integration Forum-seminaret i London forrige uke.

– Data- og distribusjonssystemene må koble dine kunders kunder med dine leverandørers leverandører. Alt må foregå i sanntid, hvis du vil beholde kundenes lojalitet, sa Wolfgang Martin.

En, to, tre, fire Telenor?
Seminaret, som ble arrangert av amerikanske Forté Software, presenterte en fersk undersøkelse der 95 prosent av europeiske næringslivsledere sa at applikasjonsintegrasjon var en primæroppgave for storbedriftene.

– Som kunde opplever jeg Telenor som flere leverandører. Postkassen min inneholder både regning på telefon, mobiltelefon, Internett og kabel-TV. Enn om Telenor integrerte sine systemer og laget samleregning med rabatt til totalkunder for å knytte dem tettere til seg? sier Rune Andersen som leder det nyopprettede Forté Norge AS.

Skuddsikker software
Amerikanske Forté Software leverer mellomvare og programmeringsverktøy som integrerer applikasjoner på kryss og tvers i storkonsernene. Amerikanerne kaller det Enterprise Application Integration (EAI).

Forté som ble grunnlagt i 1991 av eks-sjefer fra Oracle, Ingres og andre databaseselskaper, er i det siste kommet noe i skyggen av integratorer som BEA Systems, Compuware og Cognos.

Forté programverktøy er imidlertid kjent for å være ”skuddsikker”, og brukes av mange nettjenester: AOL.com, Security First (nettbank), American Express (bestilling av kort), hotellkjeden Marriott (reservasjoner og bonus) og AltaVista (søkeresultater).

Teleintegrasjon
– Telekom er vår viktigste målgruppe, sier Rune Andersen hos Forté Norge AS som mener at Telenor og NetCom har mye å hente.

Forté har levert løsninger til Alcatel, Ascom, Bell, Hong Kong Telecom, MCI, Pacific Bell, Sprint, US West, Telecom Italia Mobile, Omnitel, Ericsson og Telia, og underskrev nylig avtale med en stor britisk mobiloperatør.

– Vi kan dokumentere kostnadsbesparelser og/eller økt inntjening hos kundene, sier Andersen. Den norske avdelingen ble etablert i april i år, og budsjetterer med 5 medarbeidere og 11 millioner i omsetning i sitt første driftsår.

Kompass-prosjekt
Rune Andersen var tidligere telekomansvarlig hos ICL og leder for Platinium Technology i Norge.

Han har levert løsninger til Telenor Medias opplysningstjeneste og webløsninger mot OS/390 for Telenor Mobils Kompass-prosjekt, – tjenesten som lar forhandlerne registrere sine mobilkunder via en nettleser.

Gjør-det-selv på nett
– Selvbetjening er sentralt for mange nye nettbaserte tjenester, sier Andersen.

Forretningsprosessene må integreres ”enklere” med datasystemene, og kundedataene i frontapplikasjonen (f. eks. callsentre og nettsider) må kobles sømløst til ERP-applikasjonene og de tunge systemene på bakrommet.

Enkle koblinger
ERP (Enterprise Resource Planning) er en fellesbetegnelse på de store programpakkene fra SAP, Vantive, PeopleSoft og Baan.

Det skal ikke være nødvendig å skrive ny kode i hver enkelt applikasjon, og applikasjonen må lett kunne endres uten å bryte koblingen til de bakenforliggende systemene.

– Vår force er å lage slike enkle koblinger. Bedriftene kan konsentrere seg om å utvikle nye forretningsideer og ta i bruk nye applikasjoner, sier Rune Andersen.

Konsulentmiljøene forventer at applikasjonsintegrasjon vil ta av for fullt, etter at storkonsernene får visshet om at systemene deres også fungerer etter 1. januar 2000.

Stikkord: Mobil