Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Kundesystemet er nerven

OSLO: Telenor 4tel og adm. direktør Asbjørn Eide skal selge det er premiert nye kunde-, ordre- og fakturasystemet ”CCB 4tel” – Customer Care and Billing.

Arnt Sommerlund
4tel ble premiert for utviklingen og implementering av Telenors nye ordre- og fakturasystem. Nå selges skal de selge ”CCB 4tel” – Customer Care and Billing, også til andre teleaktører.

Stort og vellykket
Telenor måtte ha et nytt kundesystem som kunne håndtere både kunder, regninger og raske endringer i pris- og tjenestestruktur. Høsten 1994 ble amerikanske SUMMIT valgt som grunnlag for Telenors nye CCB-system. Telenor 4tel har videreutviklet og implementer systemet i Telenors organisasjon.

Per i dag er 760.000 abonnenter registrerte i det nye systemet.

Prisbelønnet
Implementasjon var så vellykket at Telenor 4tel fikk pris for ”Best Billing Implemetation” (beste implementering) på konferansen IIR World Billing Award 28. april i år.

– Andre aktører har bare gjort noe lignede i nye teleselskapet. Vi har maktet å gjøre det hos en eksisterende teleaktør, som medfører flytting (migrering) av gamle kundedata over i nytt system, sier adm. direktør Asbjørn Eide i Telenor 4tel.

Nå skilles Telenor 4tel ut sammen med Telenor Programvare i EDB-ASA. Dette tror Eide er en fordel, siden kunder har vært skeptiske til å ha et langvarig kundeforhold til en konkurrent.

Ikke bare Telenor
I første omgang vil Telenor være 4tels viktigste CCB-kunde, noe som innbringer 250 millioner kroner i år. Innen år 2002 er målet at 30 prosent av omsetningen skal komme fra andre kunder enn Telenor, i følge Asbjørn Eide. I år forventer 4tel en total omsetning på rundt 700 millioner kroner.

Telenor 4tel har store internasjonale forventninger til det modulære CCB-systemet som Telenor selv har prøvd ut.

Stikkord: Mobil