Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Trege nettbanker

OSLO: Dagens Internettbanker er langt fra fullkomne. Ifølge en svensk undersøkelse drøyde responstiden i flere tilfeller opp mot ett minutt.

Bankuttak
Etter hvert som flere velger nettbank, også i Norge, vil brukerne trolig stille større krav til ytelse.

Hovedpoenget med å bruke nettbank er å spare tid. Men ifølge en svensk undersøkelse kan man nesten like gjerne spasere innom postkassen eller bankfilialen for å betale sine giroer.

Forfall
Det amerikanske programvareselskapet Candle Corporation har på oppdrag av bladet privatøkonomi testet en gruppe svenske Internettbanker.

Beste banken hadde svartider på 9 sekunder og dårligste 20 sekunder. I blant kunne det ta opp mot ett minutt, i følge Juha Koikeroinen, ansvarlig selgere på Candles kontor i Sollentuna til Svenska Dagbladet.

Målingene ble gjort på bankenes demo-versjoner midt på dagen . Hadde testen vært utført på kvelden, og på slutten av måneden – med mye regningsforfall, ville ventetiden blitt enda lengre.

Mister kunder?
– Lange svartider kan vært ødeleggende for bedrifter som selger varer via Internett, og spesielt de som retter seg mot ungdom som ikke er så lojale. Selv byttet jeg bank blant annet på grunn av dette, sier markedssjef i Candle Maria Dahlquist til Svenska Dagbladet

Candle som også er etablert i Norge selger programvare for å overvåke surfernes bevegelser på nettstedet. På denne måten kan for eksempel en nettbutikk se om økt responstid øker salget.

Da ITavisen møtte Dahlquist i Norgelanseringen av Candle, hadde selskapet ikke inngått noen avtaler, men var i forhandlinger med flere store aktører.