Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Datavarehus som hyllevare

OSLO: Å kjenne kunden er suksessfaktor nummer en. For å bli kjent trenger man et datavarehus. Tidligere nokså utilgjengelige programvareløsninger, som nå tilbys i bransjeorienterte pakker.

Datavarehus var tidligere kompliserte teknologiorienterte løsninger med mye utviklingsarbeid. Databaseleverandøren Sybase pakker nå ned sine datavarehus i bransjeløsninger som skal være 80 prosent raskere – og billigere – å få i drift.

Løsning i fokus
Alle vanlige dødelige som har vært i befatning med databaseselskaper for første gang møter en mer eller mindre komplett uforståelig verden. Årsaken er at selskapene hittil har henvendt seg til IT-ansvarlige og databasekyndige. Dette er illustrerende for Sybase sin store utfordring i dag.

Nå er databaseteknologien i ferd med å bli voksen, og da blir det ikke lenger vesentlig hva som driver systemene. Løsningen – det databasen skal gjøre for at du skal tjene mer penger – er endelig kommet i fokus.

Voldsom økning
Dette er blitt svært så tydelig de seinere åra. Sybase har i et års tid pakket samlinger av sine produkter i esker, i reneste Microsoft Office-stil. Samtidig har Sybase analysert markedet og funnet den behagelige kombinasjonen av at de er flinke på datavarehus samtidig som dette markedet kommer til å øke voldsomt i tida framover.

Men det er ikke generelle datavarehusløsninger som skal gjenopprette tilliten til Sybase på børsene. Det er bransjeløsninger, ferdig pakket og nesten klare til bruk som er styrken. Derfor kjøpte også Sybase selskapet Data Warehouse Networks i Irland.

De 26 ansatte der har samarbeidet med Sybase lenge, og har utviklet datavarehusløsninger som er spesialsydd til enkelte bransjer, og flere er på beddingen.

Stadig nye bransjer
– Vi har i dag bransjeløsninger for teleoperatører, helsevesenet, banker, finansinstitusjoner og forsikring. Neste runde med lanseringer av bransjeløsninger er for detaljhandel, kredittkortselskaper, finansielle tjenester og energisektoren. Disse kommer til høsten, sier Sean Kelly som bygde opp Data Warehouse og nå leder denne virksomheten i Sybase.

Mindre risiko
Kelly forteller at tiden det tar å ta i bruk bransjesydde datavarehusløsninger, er om lag 20 prosent av den tiden selskaper tradisjonelt bruker for å bygge opp en datavarehusløsning.

– Dette gir en billigere løsning, men dette oppfattes likevel ikke som hovedpoenget for kundene våre. De tilbakemeldingene vi har fått tyder på at bransjeløsningene gir en større sikkerhet for at de vil lykkes med å få datavarehuset på lufta. Risikoen i prosjektet blir rett og slett mindre, sier Kelly.

Han forteller at deres generelle datavarehus for å måle kundelojalitet er blitt svært så positivt mottatt av kundene.

Etter euro og år 2000
Kelly mener de bransjeorienterte datavarehusløsningene er klare i akkurat rett tid.

– Omleggingen av store bedrifters datasystemer til å takle Euro og år 2000-problemene har tatt enorme ressurser. Dette arbeidet er stort sett ferdig, og i selskapene er i ferd med å se hvor de neste IT-investeringene vil komme. I tredje kvartal i år vil mange velge å skaffe seg datavarehus, sier han.

– Markedet for datavarehus er i 2001 anslått til 17,1 milliarder. I den vertikale delen av markedet skal vi være den dominerende tilbyderen. Sybase skal bli SAP for datavarehus, slår Kelly fast.