Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Amazon i priskrig

TELEGRAM: Den britiske utgaven av nettbokhandelen Amazon har gått til priskrig mot en av sine argeste konkurrenter på nettet, billigbokkjeden WH Smith.

Amazon
(Ill.: Amazon.com)

WH Smith finnes ikke bare på nettet, men overalt i Storbritannia hvor folk ferdes. På flyplasser, jernbanestasjoner, varehus etc. Men nå er kjeden truet av Amazons eventyrlige suksess. For til tross for at Amazon ikke tjener penger, kaprer de kundene.

Billig uansett
WH Smith online angrep derfor Amazon med å tilby sine 20 bestselgere til halv pris.

Amazon har svart kontant, melder BBC News. De tilbyr 50 prosent rabatt på alle Topp 40 bestselgere uansett om de er innbundet og billigbøker.

Egen liste
Ideen startet i Amazon.com i USA hvor nettbokhandelen tilbød 50 prosent rabatt på bestselgerlisten fra New York Times. Det måtte bokhandelen slutte med for NYT truen med rettssak på grunn av det avisen oppfattet som brudd på sine opphavsrettigheter.

Amazon lanserte derfor sin egen bestselgerliste.

Permanent tilbud
Daglig leder i Amazon UK, Simon Murdoch, sier til BBC news at dette kommer til å bli et permanent tilbud til alle som liker å lese britiske bestselgere.

Vi for vår del kan bare undres på om dette går utover den ”smale” litteraturen? Vil den synes dårligere, vil prisene bli høyere, vil den bli vanskeligere å få tak i fordi de store nettbutikkene mister interessen for den?