Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Laber tillit til nettet

TELEGRAM: Ifølge en undersøkelse Consumers International har gjennomført om folks holdninger til e-handel trenger man et godt regelverk for å bygge opp forbrukernes tillit til e-handel.

Nettbok

Skal man dømme etter resultatene burde forhandlerne heller satse på service for å få opp tilliten til Internett som markedsplass. Undersøkelsen er støttet av EU og ble gjennomført i 17 land. Testen besto i å kjøpe mer enn 150 forskjellige varer over nettet, skriver BBC News.

Nedslående resultater
Hver eneste deltagerorganisasjon fikk i oppdrag å handle fra en nasjonal og en utenlands webside. Herfra skulle de blant annet kjøpe en ordbok, en dukke, et par jeans, en hårtørker, programvare og maskinvare, sjokolade og en flaske champagne. Resultatet er forholdsvis nedslående.

Noen av nøkkelfunnene ser slik ut:

  • Åtte av artiklene brukte mer enn en måned på å nå frem til forbrukeren. 11 prosent kom aldri frem i det hele tatt.
  • Mange av hjemmesidene hadde ikke oppgitt at fraktkostnader kom i tillegg til prisen.
  • Bare 13 prosent av hjemmesidene garanterte at de ikke ville selge personlig informasjon videre til tredjemann.
  • Kun 53 prosent av selskapene hadde opplegg for å ta i mot vareretur.
  • Så lite som 65 prosent av hjemmesidene sørget for ordrebekreftelse og kun forbausende 13 prosent opplyste kundene om at varene var sendt.
  • I ti tilfeller venter kundene fremdeles på pengene tilbake etter annullert handel, fire måneder eter at varene ble sendt tilbake.

Bransjen bør med andre ord se nærmere på sitt eget servicenivå og sette inn tiltak for å luke ut useriøse aktører. I tillegg bør regler som beskytter kundenes rettigheter vurderes nærmere.