Dell Optiplex

Annonse


Vi tar hevn over maskinen

Dell Optiplex

25.000 pund eller nær 300.000 kroner koster det et firma årlig dersom maskinen til en av medarbeiderne står en time per dag. I tillegg kommer utgiftene som dataraseriet påfører bedriften, skriver BBC News.

Det er markeds- og meningsmålingsinstituettet MORI som har utført undersøkelsen for dataselskapet Compaq.

Sparker og slår
Dataraseri er den følelsen brukeren får når han eller hun banner, sparker eller slår på maskinen når den ikke fungerer etter forventningene.

Annonse


De fleste databrukere har nok opplevd avmaktsfølelsen når ting ikke virker slik det skal. Det var jo ikke mer enn et øyeblikk siden at alt gikk som smurt!

Maskinen – en demon
I slike tilfeller innrømmer 75 prosent av de som deltok i MORIS undersøkelse at de banner og skriker til maskinen. 25 prosent medgir at de har sparket til datamaskinen når den ikke fungerer som den skal.

En tredje velbrukt måte å ta hevn over en lite samarbeidsvillig maskin på er å røske ut kablene slik at man skaper fullt datakrasj.

Stress
Slikt får konsekvenser. Ikke bare øker det stressnivået på arbeidet: 50 prosent innrømmer at datatrøbbel gir dem slike problemer. Dataraseri fører også til at deadlines ikke overholdes, at bedriften mister kontrakter man trodde var i havn og at kundene blir rasende. For bare å nevne noe.

20 prosent av brukerne opplyser dessuten at de føler seg dumme og uvitende på grunn av datatrøbbel.

Men dataraseri, følelsen av å være uvitende og dum skaper også ekstraarbeid for de berørte. Omtrent 35 prosent opplyser at de tar med seg for mye arbeid hjem på grunn av slike vanskeligheter.

Dårlige IT-avdelinger
Samtidig opplyser 75 prosent at de ikke får den hjelpen de mener de trenger av de interne IT-ansvarlige i bedriftene rundt omkring. Dette øker stressnivået.

Språket IT-avdelingen bruker øker heller ikke kunnskapen og forståelsen for hvordan en datamaskin fungerer, det skaper bare større avstand og enda mer frustrasjon, ifølge undersøkelsen.

IT-avdelingene forsvarer seg med at uvitenheten er kolossal. Rundt 75 prosent av alle problemene er svært banale. For eksempel at brukeren har glemt passordet sitt.

Annonse