Gratistelefonen

Annonse


Gratistelefonen brøt loven

Gratistelefonen

Gratistelefonen er en tjeneste hvor folk kan ringe uten å betale noe. Til gjengjeld blir samtalen avbrutt av reklame hvert 90 sekund. Nå viser det seg at tjenesten har registrert både hvem kundene har ringt til, og når det skjedde.

– Det er et klart konsesjonsbrudd, sier juridisk rådgiver Mette Borchgrevink ved Datatilsynet.

Trodde det var greit
Daglig leder ved Gratistelefonen Gisle Roll Ludvigsen sier til Dagsavisen at han har vært i god tro.

Annonse


– Vi har ikke vært flinke nok til å spesifisere hva datasystemet vårt gjør og hvilke opplysninger som blir lagret. Vi er definert som teleoperatør og trodde vi dermed fikk lov til å lagre disse opplysningene, sier Ludvigsen, og lover å gjennomgå rutiner på nytt.

Gratistelefonen skal skifte sin teknologiske plattform 1 juni, og får derfor trolig en midlertidig konsesjon frem til dette. De vil da bli nødt til å sende en ny søknad.

Annonse