Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Telia til 1 milliard

OSLO: Bjørn Formo (bildet) og Telia Norge har nærmest blitt latterliggjort på grunn av den kostbare satsingen i Norge. Med dagens verdi for den norske avdelingen på mellom en og to milliarder kroner.

Formoe, Bjørn
Da er det allikevel Telia som har størst grunn til å smile.

I pressen har det tidligere blitt antydet at salgssummen for Telia Norge kunne bli på om lag en halv milliard kroner. Etter det Telecom Revy erfarer ville det i så fall være en gavepakke.

Verdianslag
Telia Norge ligger an til å passere en milliard kroner i omsetning for inneværende år. Selv om underskuddet nok vil øke, tror vi marginene er penere i år.

– Det er svært sjelden at en teleoperatør selges for mindre enn omsetningen. Jeg vil tippe at prisen er nærmere halvannen, enn en halv milliard, sier en analytiker til Telecom Revy.

Grov prissetting av tradisjonelle teleaktører ligger grovt mellom tre til fire ganger årsomsetningen. Mer ekspansive selskaper gis langt større verdi.

Til sammenligning har NetCom en børsverdi på 12 milliarder. Ut fra tallene fra første kvartal er dette seks ganger årsomsetningen. Selv en liten nisjeaktør som Tele1 Europe er i dag priset til nesten en milliard. At Telia Norge skulle ha noen mindre salgsverdi finner vi lite sannsynlig.

Interessentene er mange, både norske og internasjonale. Telia Norge kan fort havne i en budkrig, som jekker prisen enda høyere enn forventet. Da blir driftsunderskuddet på noen hundre millioner for smuler å regne.

Kostbart
Det har kostet å kjempe mot en dominerende aktør som Telenor. Vanskelige konkurranseforhold på fastlinjemarkedet med prefiks, dyr samtrafikk og dyr aksess, skapte startvansker for Telia Norge. I tillegg ble mobilsatsingen lagt på is etter dårlige erfaringer i Danmark og Finland med GSM 1800.

Tapene vokste raskere enn omsetningen, og etter det blodige året i 1998 kunne selskapet konstatere et tap på mer enn 100 millioner, av en omsetning på 660 millioner.

Potensiale
Etter at fusjonen ble kunngjort, og morselskapet signaliserte salg av Telia Norge, satses det mer aggressivt enn noen sinne. Selskapet har ringt ned hele kundebasen på om lag 150.000, med tilbud om å la Telia bli førstevalg av teleoperatør. Allerede har mer enn 50.000 takket ja til å slippe både prefiks og Telenor.

Enda viktigere er Telias verdiskapning i bedriftsmarkedet. I motsetning til Norges nest største teleaktør, NetCom, har Telia i langt større grad knyttet til seg store bedriftskunder. De har blant andre Oslo Børs, Verdipapirsentralen, Merkantildata, Hydro, Philips og Sparebanken Nor på kundelisten – industrielle kunder som kan bli gull verdt i årene fremover.

Så kanskje Bjørn Formos arbeidsinnsats ikke har vært så kostbar allikevel?

Stikkord: Mobil