HP-logoer

Annonse


HP skiller ut dot.com

HP-logoer

– Vi ser på tingene med friske øyne. Å skille ut spesielt lovende aktiviteter som egne bedrifter kan være en utmerket metode til å løfte aksjekursen, sier Feisal Mosleh som er sjef for nye forretningsområder i HPs Internet Business Unit.

– Selv om vi har mange gode, lyse hoder her, er det nok flere virksomheter som kunne ha fungert bedre utenfor selskapet, sier han.

Tar ikke nei for svar
Mosleh holder oversikt med ny teknologi-avdelingene i HP, og har samtidig god kontakt med eksterne oppstartsbedrifter. Han sier at han vil presse toppledelsen til å vurdere ”spin-offs”:

Annonse


– Jeg kommer til å presse på, og tar ikke et nei for et svar, sier Mosleh til Reuters.

Hewlett-Packard ønsker å redefinere seg som et Internett-selskap, slik IBM med hell har gjort.

Gjør det før Compaq
– Det ville være svært dumt hvis vi ikke tok skritt for å maksimere aksjekursen før Compaq, Sun eller IBM gjør det, sier Mosleh som ble intervjuet under Red Herring Venture 99-konferansen i Squaw Valley.

Mange unge, lovende Internett-bedrifter deltok på konferansen.

Oppstarts-metalitet
Tradisjonelt pleier storkonserner som HP (123.000 ansatte) å kjøpe opp små, lovende bedrifter, og å sette bort (outsorcing) perifere aktiviteter. Nå vil de gi større selvstendighet til sine egne teknologiprosjekter, og stimulere sin egen konsernkultur med “oppstartsmentalitet”.

Ifølge Red Herring Magazine har amerikanske storkonserner fristilt 20 spin off-selskaper hittil i år, mot 10 i hele 1998!

Annonse