StarWars: Darth Maul

Annonse


StarWars skuffer

StarWars: Darth Maul– The movie is a disappointment. A big one, hevder filmanmelderen i Newsweek.

Onsdag klokken 24.01 amerikansk tid åpner den nye StarWars-filmen i USA. Senere på dagen vises Menace (trusselen) på 5.500 lerreter. Vil filmen leve opp hypen som omgir den? Vel, du kan bli skuffet, hvis du forventer noe mer enn to timers berg-og-dalbane.

Vroom-vroom med utsikt
Slett ikke alle anmelderne er så negativ som Newsweek. USA Today gir filmen tre av fire stjerner og kaller den “iøynefallende vroom-vroom med utsikt, – en fantastisk fornøyelsespark som delvis er et videospill. Nesten alt er morsomt.

Nyhetstjenesten Gannett: – Den er langt fra noen fiasko, men mangler magien og friskheten i de tre første filmene.

Anti-inspirasjon!
National Public Radio sier at den er en datafilm som er laget av datamaskiner for datamaskiner. Det er en kolossal skuffelse. Filmen er ikke bare uinspirert, den er anti-inspirasjon!

Musikkbladet Rolling Stone Magazine: -Skuespillerne er som tapet på veggen, filmen mangler romantikk og preges av pubertetshumor. Dialogen er like tung som en datamanual, men filmen er stappfull av “coole” saker, hvorav mye er til salgs i nærmeste leketøysbutikk!

Kassarekord?
Anmeldelsene minner om det norske filmanmeldere skrev da første StarWars hadde premiere i Norge. Denne filmen er likevel den nest største kassasuksessen gjennom tidene. Siden 1977 er den utgitt fem ganger og har sopt inn 3,5 milliarder. Bare Titanic fra 1997 har slått den.

Pepsi-Cola bruker 15 milliarder kroner på å sponse Menace og dens etterkommere i 2002 og 2005.

Hvor er C-3P0?
The Phantom Menace handler om kampen mellom de vise Jedi-krigerne og Sithene som kontrollerer Den Mørke Siden. Barn som har sett filmen, elsker den vesle gutten Anakin Skywalker og det taletrengte romvesenet Jar Jar Binks.

Men robotene R2-D2 og C-3P0 dukker først opp på slutten av filmen.

Annonse