Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Tar Microsoft alt?

OSLO: Microsoft kjøper seg opp i flere bransjer. Analytikere spør seg nå om selskapet vil bli like dominerende når det gjelder kabel-TV og trådløst Internett som de er innen programvare.

Microsoft

Det andre store spørsmålet er om de vil kjøpe seg kraftig inn i telekombransjen for å sikre seg at deres programvare får innpass på dette markedet.

Nok penger
Ifølge Wall Street Journal har Microsoft om lag 170 milliarder kroner i kontantbeholdning. Det var før selskapet kjøpte to prosent av AT&T forrige uke. De får inn mer enn 15 milliarder kroner i kvartalet.

– Datamaskiner er i ferd med å bli noe annet enn de vi har på skrivebordet i dag. Datamaskiner vil snart finnes både i mobiltelefoner og i fjernsyn, sier styreformann i Microsofts britiske avdeling David Svendsen.

– Og vi ønsker å være i det markedet også.

Kabel og tele
Microsoft har kjøpt opp flere selskap innenfor kabel og telemarkedet de siste månedene.

I januar investerte Microsoft i underkant av fire milliarder kroner i Storbrittanias tredje største kabelselskap NTL. Senere har de kjøpt 29 prosent av Telewest – det nest største selskapet innen bransjen for en ukjent sum.

Mer enn kabel
Men Microsoft satser ikke bare på kabel. Mandag 10. mai meldte selskapet at de ville satse over 4,5 milliarder kroner i det amerikanske selskapet Nextel, et selskap som står sterkt innenfor trådløs Internett.

De kjøpte også svenske Sendit forrige uke, og har varslet muligheten for et forskningssenter i Sverige på trådløse internettløsninger. Sendit har blant annet utviklet teknologi for å bruke Internett på mobiltelefonen.

For nesten to uker siden varslet Microsoft at de vil investere vel 38 milliarder kroner i amerikanske AT&T. Dette vil gjøre AT&T til det største amerikanske teleselskapet.

Også innhold
Microsoft har lenge vært nøytrale når det gjelder innholdet i det som sendes ut på Internett.

Ifølge nyhetstjenesten Bloomberg har Microsoft inngått en avtale med elektronikkgiganten Sony om et samarbeide i å distribuere musikk og video over Internett.

Stikkord: Mobil