Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Star Wars stoppet nett og tele

LAS VEGAS: På onsdag klokken 15:00 startet billettsalget for Star Wars: The Phantom Menace, som har premiere her i USA neste uke. Og det gikk utover flere nett i Statene.

Star Wars (Liam Neeson)

Ikke før var det magiske tidspunktet kommet, før mange Internett- og teleoperatører fikk problemer med sine nett fordi tusenvis av amerikanere ønsket å skaffe seg billetter vi telefonbestilling eller nettet.

Stor begivenhet
Premieren på den første av de tre nye Star Wars-filmene er litt av en begivenhet i USA denne våren.

Filmens trailere er lastet ned i millioner av eksemplarer over nettet. Det finnes allerede et utall diskusjonsgrupper på Internett og boken fra filmen vil neste uke gå rett inn på førsteplass på Wall Street Journals liste over de mest kjøpte bøkene i USA.

Ventet lenge
Så egentlig burde noen ha forutsatt muligheten for et lite sammenbrudd på nettet den dagen da billettene endelig ble tilgjengelig.

Riktignok har mange ihuga fans stått i kø i dage- og ukevis for å være sikre på å få med seg premieren, men man burde også ha visst at mange ville bruke mer moderne hjelpemidler for å unngå køståing.

Kom ikke frem
Men det viste seg at vinnerne var de som sto i kø. For de andre kom aldri frem i køen en gang, enten de brukte telefon eller web. Wall Street Journal forteller om mennesker som ringte om og om igjen hvert femte sekund, men som aldri fikk mer enn opptattsignal.

Ameritech forteller at tre av selskapets store svitsjer ikke en gang ga opptattsignal. Brukerne fikk i stedet en forhåndsinnspilt melding fra teleoperatøren, noe som innebærer at svitsjene var overbelastet.

Ingen kontakt
Det gikk ikke bedre på nett. Rapporter fortalte om utallige som ville bestille via Moviefones websider, men som aldri fikk kontakt med de overbelastede serverne.

Moviefone gikk riktignok ut med en melding om at «tusener og atter tusener» bestilte sine billetter på denne måten, men selskapet Keynote Systems, som lever av å rapportere om responstider på websteder, kunne ikke rapportere om responstider hos Moviefone siden de ganske enkelt ikke fikk kontakt.

Like ille som Starr-rapporten
Sist man hadde en tilsvarende situasjon på nettet i USA var da Starr-rapporten ble offentliggjort. Den gang hadde man imidlertid bare et par dager på seg til å forberede trafikktoppen, mens åpningsdagen for Star Wars jo har vært kjent lenge.

Teleoperatøren Bell Atlantic på østkysten var blant dem som faktisk hadde tatt sine forholdsregler, men selskapet fortalte likevel om problemer med trafikktoppen onsdag klokka 1500.

Populært tilbud
Moviefone skulle også vært i stand til fikse dette. Selskapet har ett av de største telenettene i USA: Kunder i 50 byer kan ringe 777-FILM for å få opplysninger om visningstider på 18.500 kinoer i hele landet (selv om selskapet bare tilbyr billetter til en brøkdel av disse).

Selskapets forretningside om opplysninger og billettsalg over telefon og nett har gjort det 10 år gamle selskapet så populært at det i februar ble kjøpt opp av Internett-leverandøren American Online for 388 millioner dollar (3 milliarder kroner).