Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Media Science fusjonerer

Adm. direktør Bente Sollid i New Media Science (bildet) har funnet en svensk partner. Det nye selskapet vil bli en dominerende aktør innen utviklingen av e-handel.

Arnt Sommerlund
Fusjons og konsolideringsbølgen fortsetter å prege Internett-bransjen. Samtidig som svenske Icon Medialab ruster opp i Norge, finner New Media Science en svensk partner: Linné Group¨AB.

Nordisk kjempe
Konsernet blir en av Skandinavias største aktører innenfor Internett, med 400 ansatte i Norge og Sverige. Linné, som ble etablert i 1982, er i dag notert på Stockholms Fondsbørs O-liste.Konsernet har ca 330 ansatte med virksomheter i Stockholm, Oslo, Gøteborg og Malmø.

E-handel
Begge selskapene har fokusert på e-handel, og tror dette vil drive mye av utviklingen fremover. New Media Science har blant annet utviklet forbrukersuksessen DinSide og nettbutikken «Haakon Rett hjem».

Blant Linnés kunder finnes selskaper som Volvo, Saab, Statoil, BA, Asta, Procordia, PGS, Posten Norge og Elektrolux Home.

Telenor blir stor
– Med dette utgangspunktet blir det nye konsernet i antall ansatte den største aktøren i Skandinavia. Bransjen står overfor store strukturendringer – og sammenslåingen innebærer at New Media Science blir en del av et konsern med sterk finansiell styrke til å følge den raske utviklingen, sier Bente Sollid i en pressemelding.

De største eierne i Linné Group AB blir Telenor Venture AS og A-pressen ASA. Den samlede norske virksomheten vil få navnet Linné New Media Science ASA.

Intensjonsavtalen om fusjon må først godkjennes av selskapenes generalforsamlinger i juni.