Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Ringer mer for mindre

OSLO: Ikke før har NetCom lansert sine kvartalstall, så vil også Telenor Mobil ha sin del av mediaoppmerksomheten. Telenors kunder ringer mer med mobil, men selskapet tjener samtidig mindre per kunde.

Deskill
Kunder hos Telenor har økt ringetiden med 11 minutter per måned – eller syv prosent sammenlignet med fjoråret. Men samtidig går omsetningen per abonnent går ned med tre prosent, skriver telenor i sin pressemelding.

Konkurransen med NetCom har nemlig ført til noe lavere ringepriser.

Ringetid
Gjennomsnittlig ringetid for en mobilbruker hos Telenor Mobil var i 1. kvartal i år 163 minutter per måned. Dette er en økning på syv prosent fra samme tid i fjor hvor ringetiden var 152 minutter per måned. Likevel er trafikkveksten noe svakere enn året før, noe som skyldes den økte andelen av kontantkunder.

Nærmere 350.000 RingKontant-kunder har kommet til det siste året. Ringetiden for kontantkundene er lavere enn for andre mobilabonnenter, men til gjengjeld bruker disse kundene i større grad tekstmeldinger og andre nye tjenester.

Tjener mindre
Men nå tjener Telenor Mobil mindre per kunde.

Omsetningen per abonnent er redusert fra 1998 til 1999. I følge Telenor skyldes dette i hovedsak prisreduksjoner.

I januar i år reduserte Telenor Mobil prisene på mobilsamtaler med gjennomsnittlig åtte prosent, mens prisen for å ringe fra fasttelefon til Telenor Mobilabonnenter gikk ned med 23 prosent fra mars i fjor og med 16 prosent fra 25. mars i år.

Stikkord: Mobil