Opera logo

Annonse


Opera fortsatt en mygg

Opera logoTil tross for hederlig omtale på CNN og i flere fagpublikasjoner er det fortsatt bare en brøkdel som bruker Opera

Liten og lett
Statistikk fra SOL System, som utgjør majoriteten av trafikken i Norge, viser at færre enn en av tusen bruker andre nettlesere enn Netscape og Explorer.

SOL har ikke muligheten til å fastslå hvor stor andel som er Opera, men utenlandske kilder varier – til dels mye. Men av de kilder ITavisen har sjekket, så er det ingen som overstiger en av tusen bruker av Opera.

No free lunch
Noe av grunnen til at Opera ikke er blitt allemannseie skyldes at produktet i motsetning til Explorer og Netscape, ikke er gratis. Du må ut med rundt 200 kroner for å bruke browseren utover en 30 dagers prøveperiode.

Annonse


Studenter og utdanningsinstitusjoner slipper unna med halve prisen.

Tynn Fremtid?
Selv om Opera er en mygg i nettmarkedet har det ikke lagt noen demper på selskapets ambisjoner.

Opera er ifølge tester raskere og mer stabil enn de to gigantene. Nettleseren krever også mindre lagringsplass, noe som kan gjøre den svært attraktiv i markedet for tynne klienter og bedrifter med gammel maskinpark. Etter et par blindveier er Linux-brukere nå også i ferd med å bli en del av Opera-markedet.

Annonse