Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Tror på satellitthimmelen

OSLO: Europasjef Peter Odenthal i ICO tror ikke det å være først i denne bransjen nødvendigvis er en fordel, men er optimistisk. Selv om konkurrenten Iridium har store økonomiske problemer.

Satellitt

ICO Global Communications skal skyte opp 12 satellitter. I motsetning til konkurrentenes lavbanesatellitter skal disse sveve høyt oppe, og størrelsen er som toetasjes londonbusser. Konsortiet tar sikte på å bli den største av de tre aktørene som er i ferd med å skape et marked.

30-40 millioner
ICO forbereder markedet for sine tjenester. De vil skape bildet av en verdensomspennende aktør, med lave priser. Og de mener kundene vil strømme til bare prisene er tilstrekkelig lave. Det kan bety at en forretningsmann må betale mer for en samtale enn for eksempel en som bor i en avsidesliggende landsby.

– Vi er i riktig posisjon for å lære, sier Odenthal. For ham betyr dette relativt lave priser, service og kvalitet. Selskapet tror på et verdensomspennende marked på 30 – 40 millioner brukere.

Konkurrerer på pris
Pris vil være en konkurrerende faktor. Det betyr at flere av de vanlige mobilprodusentene vil lage telefoner for ICOs satellittjenester. Håndsettene vil kunne være tobånds, og med europeiske eller amerikansk standard, i tillegg til selve satellittelefonen.

Telefonene skal være av vanlig størrelse. Grensen er satt til 250 gram, og en standard telefon vil være priset til omlag 5.000 kroner.

Forhaster seg ikke
ICO regner med å skyte opp fire satellitter i år, og dobbelt så mange til neste år. Tjenesten vil være tilgjengelig i tredje kvartal. Men i motsetning til Iridium vil ikke ICO lansere dato for oppstarting flere år i forveien.

– Det har vist seg å innebære en viss risiko å gjøre det for tidlig, svarer Odenthal.

Stikkord: Mobil