Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Boxman vingler om bannere

OSLO: Da Boxman ble lansert i Norge sa daglig leder Marianne Løvdal (bildet) at de ikke kom til å selge annonser på tjenesten. Nå viser de reklame for både Toro-supper og Telenor.

Boxman prøver ulike strategier. Meningen var å kun prøve annonsesalg i Sverige, men nå har det spredd seg til Norge.

Krøll
– Dette må skyldes en feil. Vi har hatt problemer med at de har vist svenske annonser via en avtale Boxman AB har inngått med Doubleclik i Sverige. Egentlig skulle vi bare vise egenannonser, og jeg var ikke klar over at vi viste norske annonser, sier Marianne Løvdal.

– Jeg er imot annonsering i vår butikk, da det fort kan lede kundene ut av butikken. Så langt har vi kun kjørt egenannonser for ulike plater, og det ønsker vi å fortsette med, sier hun.

Løvdal kan eventuelt tenke seg at Boxman kan inngå et annonsesamarbeid med samarbeidspartnere som kortselskaper og banker, men mener at reklame for Toro supper blir noe obskurt.

Lønnsomt?
Daglig leder for Double Click Norge, Jan Grønbech, bekrefter at det svenske selskapet har inngått en avtale med Boxman i Sverige.

For nyhets og underholdningstjenester er annonseinntekter en livsviktig inntektskilde, men for webbutikker som lever av å selge fysiske varer er det større uenighet hvorvidt annonsering er lønnsomt. Hvorfor investere massevis av kroner på å bygge en butikk og trekke kunder til seg, for så å friste de ut igjen med annonser – kanskje før de rekker å handle?

Distraherer ikke
Prisen for en annonse ligger rundt tyve øre per visning, mens selskapet kanskje må investere flere kroner for å få besøk fra en kunde.

– Ja, det er våre selgere i Norge som selger de norske annonsene for Boxman. Men jeg tror ikke folk blir distrahert av disse. Hvis folk går inn på Boxman for å kjøpe en CD vil de gjennomføre handelen før de eventuelt klikker seg ut, sier Grønbech til ITavisen.

Verdens største kjøpesenter på nett, Amazon.com, har ikke bannerannonser på sin tjeneste.