Nettlesere markedsandel

Annonse


Explorer dominerer i Norge

Nettlesere markedsandel

I dag, torsdag, åpner Microsoft Norge reklamekampanjen for Internet Explorer 5.0, men den norske versjonen av nettleseren mangler fortsatt. De (og vi) var lovet norsk utgave natt til onsdag, men det drøyer. Den nye boka til Bill Gates er imidlertid oversatt til norsk, og lanseres som planlagt i dag.

82 prosent av hjemmebrukerne
Ole Tomm Seierstad hos Microsoft Norge fortalte forleden at Internet Explorer, ifølge målinger, har en markedsandel på 75 prosent i Norge.

– Andelen blant hjemmebrukere er opptil 82 prosent, sier Seierstad, som ikke har sett mye til den norske nettleseren Opera når det gjelder markedsandeler.

Annonse


Ingen statistikk hos Nextel
Informasjonssjef Arne Cartridge hos Telenor Nextel kan ikke bekrefte tallene.

– Det viser seg at Nextel ikke lenger fører statistikk over hvilke nettlesere kundene bruker, sier han noe overrasket til ITavisen.

NetGravity sjekker
Heller ikke SOL fører statistikk over nettleserne.

– Kvasir har statistikk, men den er ikke pålitelig, sier Tarjei Vassbotn som er teknisk sjef for søketjenester hos Scandinavia Online.

Annonseklikk på alle sider under SOL.no og Kvasir.sol.no blir imidlertid registrert i NetGravity, som også sjekker nettleserne.

Explorer topper i mars 99
Tarjei Vassbotn har undersøkt hvilke nettlesere NetGravity har logget i perioden fra 23. februar til 25. mars 1999, og funnet følgende fordeling:

  • Explorer har 76 % av markedet
  • Netscape har 21 % av markedet
  • Andre har 3 % av markedet

    Savner Opera-tall
    – For et år siden var forholdet mellom Explorer og Netscape stikk motsatt, sier Vassbotn som sterkt beklager at den norske Internett-bransjen foreløpig ikke har vært i stand til å samarbeide om målinger.

    – NetGravity har desverre heller ikke tall for Opera, som har fått enorm internasjonal oppmerksomhet, sier han.

    Annonse