Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nokia innrømmer feil

TELEGRAM: Nokia bekrefter at selskapet har hatt altfor mange feil ved sine bestselgere, blant annet hos Nokia 8810. Nå skal selskapet undersøke hvor omfattende feilene er.

Nokia 8810

– Vi kommer til å se nærmere på saken og diskutere problemene med våre partnere, sier informasjonssjef Tapio Hedman i Nokia til Finanstidningen i Stockholm.

Umulig å unngå
– Mobiltelefoner er blitt svært vanlig og produksjonen går for fullt. Vi produserte 40 millioner telefoner i fjor og når volumet er så stort er det umulig å unngå problemer med enkelte av produktene, sier Hedman.

Hedman vil ikke kommentere Finanstidningens tall som er innhentet fra bransjen og som sier at 16 prosent av alle solgte Nokia-telefoner leveres tilbake på grunn av forskjellige feil.

Problemer med display
Hovedproblemene ved bestselgerne har vært telefonens LCD-display.

– Det handler om et antall enheter hvor vinduet har slukket når telefonen utsettes for kalde eller fuktige omgivelser. Dette skyldes en komponent som vi identifiserte allerede i oktober og den ble byttet ut før jul. Men det er mulig at det fremdeles finnes telefoner med feilen hos våre selgere. Garantien gjelder for øvrig som vanlig, sier Hedman.

Låser seg
For 8810 har problemet delvis vært at telefonen låser seg og delvis at telefonen har hatt dårlig radiomottak der andre telefoner har hatt full dekning. Årsaken til dette er først og fremst den innebygde antennen, hvor telefonens deksel virker som en skjerm som reduserer følsomheten.

– Vi kan imidlertid ikke sammenligne 8810-modellen med 6610-serien. Den er utviklet for en særskilt målgruppe som man først og fremst finner i urbane miljøer hvor dekningen er veldig bra, hevder Hedman.

Stikkord: Mobil