Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Talestyrt callcenter fra IBM

OSLO: I mars begynner IBM å levere et callcenter som ringer og setter over samtaler, så snart du sier hvem du vil snakke med. En annet taleprogram styrer kjøp og salg av aksjer.

IBMs velkjente talegjenkjenningsprogram ViaVoice har hittil stort sett bare blitt markedsført ovenfor enbrukere. Nå er IT-giganten klar til å levere telefoniapplikasjoner til bedrifter.

Snakker med hussentralen
IBMs ene telefoniapplikasjon er laget for å redusere antall samtaler som må betjenes av hussentralenes sentralbordoperatører.

Når brukerne sier et bestemt stikkord og navnet på den de vil snakke med, kan ViaVoice Directory Dialer automatisk rute samtalen. Brukerne slipper å slå opp i telefonlister eller vente på svar fra sentralbordet.

Leveres i mars
Det nettbaserte telefonregistret Directory Dialer er leveringsklart i mars, og kan lagre over 250.000 navn.

Tidligere i år ble systemet prøvd ut hos forsikringsselskapet Prudential Securities. Der ble antall interne samtaler redusert med 80.000, forteller nyhetstjenesten News.com.

Talestyrt aksjehandel
IBM har allerede begynt å levere et talegjenkjenningsprogram til finansbransjen; amerikanske meglerhus handler med aksjer og foretar transaksjoner med talte meldinger, telefon og PC.

Finansapplikasjonen er mye mindre rettlinjet enn vanlige, automatiske sentralbord, og lar megleren “snakke” med datamaskinen i den andre enden av linjen.

Norge må vente
– De mange språkene i Europa forsinker implementeringen på denne siden av Atlanteren, sier Ottar Gardå hos IBM Norge. Han er sjefskonsulent i Corepoint-gruppen som har ansvar for callcenter-programmer hos IBM.

– Store språk som spansk, fransk, tysk og italiensk kommer først, mens Norge havner langt bak i leksa. Dessuten mangler vi norsk talegjenkjenningsmotor, sier Gardå som etterlyser et initiativ fra myndighetene til å få utviklet en slik motor.

Stikkord: Mobil