I anledningen presentasjonen av fjorårets resultater kunne Telenor også framvise tall for både markedsandeler priseutvikling.
Har monopol
Ifølge Telenors egne tall har de nærmest monopol på privattelefoni – oppmot 100 prosent markedsandel. For bedriftsmarkedet regner selskapet med å ha 85 prosent av markedet. Og for mobiltelefoni er markedsandelen på hele 70 prosent.
Likevel avviser konserndirektør Torstein Moland at kundene taper på Telenors sterke markedsposisjon.
Annonse
– Selv om vi har store andeler av privatmarkedet, kan man ringe langt billigere i Norge enn i de fleste andre land i Europa, sa Moland på pressekonferansen.
Lave priser
For ifølge OECDs prissammenligning, som er utført av Eurodata i november 1998, er Norge et av de billiste landene når det gjelder telefoni.
Norge er på 3. plass innen bedriftstelefoni – bare slått av Island og Luxembourg (billigst). På privatmarkedet havner Norge på 7. plass – Island er billigst.
Innen mobiltelefoni er Telenor billigst i Europa på bedriftsmarkedet, og på 3. plass i privatmarkedet.
Annonse