Hopp til navigasjon Hopp til innhold

NetCom vil bli større

OSLO: Til tross for NetComs første positive årsresultat noensinne, har Terje Christoffersen (bildet) problemer. Satsingen på bedriftsmarkedet har gitt magre resultater.

Christoffersen, Terje

Selv om NetCom har doblet antall kunder og gitt Telenor reell konkurranse på privatmarkedet, klarer de ikke spise seg store i bedriftssegmentet.

– Leverandører av fastnett-tjenester har fått mye juling takket være Telenors monopol og deres prisregime. Jeg tror ikke bunting av mobil og fastlinje er avgjørende for alle bedriftskunder, det gjelder bare enkelte, sier Christoffersen.

Fast strategi
NetCom har siden nyttår et samarbeid med ElTele som innebærer at NetCom får tilgang til ElTeles aksessnett, mens ElTele kan selge NetComs mobiltjenester. Christoffersen legger vekt på at slike tiltak kan gjøre NetCom mer konkurransedyktig ovenfor kresne bedrifter.

I tillegg håper han at EU vil stille strenge krav til det fusjonerte Telianor, slik at konkurransevilkårene ikke blir svekket.

Stor gjennomtrekk
En annen ting som gir grunn til bekymring er den relativt høye kundeavgangen. Mellom 25 og 30 prosent av NetComs kunder velger å si opp sitt abonnement.

– Churn (kundeavgangen) er ikke høyere enn europeisk standard. Det er bare Finland som kan skryte av Churn på under ti prosent. Vi jobber selvsagt med å redusere kundeavgangen, blant annet gjennom lojalitetsprogrammer og bedre kundeservice, sier Christoffersen.

Positiv til nummerportabilitet
Christoffersen er positiv til innføring av nummerportabilitet. Han tror NetCom har mer og tjene på dette enn Telenor, da Telenor har størst kundebase og fikk de første kundene.

Nummerportabilitet på mobil er allerede innført i England, men vil ikke bli EU-standard før tidligst år 2001.

Stikkord: Mobil