Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Angriper Merkantildata

OSLO: Pass på, Merkantildata. For nå skjerper Telenor Bedrift og adm. direktør Thor Halvorsen (bildet) den nordiske konkurransen i markedet for systemintegrasjon.

Arkiv

Denne uken kunngjorde Telenor Bedrift og Computer Associates (CA) at de har inngått en strategisk samarbeidsavtale. Dermed styrker Telenor Bedrift både sin produktlinje og datakompetanse.

Nordisk satsing
Avtalen innebærer at CA bistår Telenor med å bygge opp en dedikert salg-, marked- og supportorganisasjon på ca. 45 personer. Denne organisasjonen vil være representert i Norge, Sverige og Danmark.–

Vi vil øke dagens markedsandel i Norden på tre prosent til seks prosent i løpet av fire år, sier adm. direktør Thor Halvorsen i Telenor Bedrift.

Utfordrer Merkantildata
Dermed har Merkantildata fått en mer aggressiv konkurrent innen systemintegrasjon, ikke bare i Norge, men også i Danmark og Sverige.

– Vi har respekt for Merkantildata som konkurrent, men det er fornøyelig å se at de nå prater om integrasjon av IP-teknologi, tele og mobil, noe vi allerede har snakket om i flere år, sier Halvorsen.

Han vil imidlertid ikke peke ut Merkantildata som hovedutfordrer, fordi Telenor Bedrift har tjenester utenfor dette selskapets fokus. Fellesdata, Posten SDS og IBM er også konkurrenter som “spiser av samme kake”

Reposisjonering
Telenor kaller avtalen med CA for reposisjonering. Konsulentkorpset på 45 medarbeidere har som hensikt å tilby løsninger innen Facility Management, systemintegrasjon, e-handel, integrasjon av tele og data, samt løsninger innen klient-/tjenerteknologi og multimedia.

– Dette gir CA en mulighet til å bruke Telenors infrastruktur for å få våre produkter ut på markedet. Avtalen har en ramme på 640 millioner kroner over fem år, sier adm. direktør Terje Langlete i CA Norge.