Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Annonser utvikler nettet

OSLO: Vi krever høyre fart, for 2 sekunders ventetid er nemlig en liten evighet. Og nettselskapene legger ut sine stadig tyngre kabler ned i hav og leire og kaster satellitter opp i luften for å dekke våre stadig økende behov for båndbredde.

Annonser på nett

Men tempoet øker som regel ikke, sidene går ikke raskere å laste ned, men du laster ned 10 ganger så mye informasjon og av informasjonen du laster ned er som regel over halvparten reklame.

Det er mer lys, mer lyd og langt mer bevegelse. Neonskilter og logoer ligger snart tettere på den elektroniske motorveien enn på Sunset Strip i Las Vegas. Vi irriteres, men godtar alt så lenge informasjonen vi søker er gratis tilgjengelig.

Kampen om kundene
Og i bakgrunnen jobber kommersielle krefter. Kampen om kundene fremmer tekniske løsninger som igjen gir muligheter langt utover det rene produktsalg.

Med dagens teknologi er det mulig for en annonsør å få så mye informasjon om hvem han treffer, ja web-annonser kan i dag gi svar på en rekke spørsmål man før måtte bruke dyre research-selskaper for å utføre.

Store Bror ser deg
Hva slags operativsystem du kjører, hvilken skjermoppløsning og hvilke plug-ins du har lastet ned ligger klart for annonsøren. Likeså hva slags tele-abonnement, hvilke sider du kom fra og hvor du drar videre. Dette kan en bedrift bruke som underlag før en lansering av et nytt nettsted.

Du kan velge ditt publikum etter organisatorisk tilhørighet. Du kan for eksempel velge at bare studenter skal se annonsen din eller bare de som bruker Internett på jobb.

Men det stopper ikke her
Du kan velge å vise deg på spesielle tidspunkter, under spesielle temaer og betaler i tillegg kun for antall hits – de gangene brukerne virkelig klikker på annonsen din.

Og dersom du har vist samme annonse mer enn 5 ganger til én bruker, vil annonsen slutte å vise seg. Et system som er langt mer presist og fleksibelt enn hva tradisjonelle kanaler til nå har kunnet tilby.

Missing Link
Med et system som Missing Link kan du i en annonse skrive ditt telefonnummer, klikke på ok og systemet ringer opp en ledig kundekonsulent samtidig som du blir oppringt. I neste øyeblikk har du informasjonen tilgjengelig foran deg og en som kan hjelpe deg på øret.

En annen teknikk er at du skriver inn hva du kan tenke deg å bruke på telefon i måneden, klikke og opp kommer et konkret tilbud på antall tellerskritt hos denne annonsøren.

Dine vaner kartlegges
I USA har AT&T et system som kartlegger dine vaner. Dersom du f.eks. hver mandag og torsdag kjøper pizza over telefonen, vil det poppe opp pizzaannonser på nettstedene du besøker i disse dagene.

Systemet er foreløpig forbudt i Norge. Datatilsynet mener dette er brudd på personvernet.

Nettstedet Amazon.com har et system som kartlegger din profil. Dersom du er inne og kjøper en bok om matlaging, vil det neste gang dukke opp annonser som er relatert til mat og kokekunst på sidene du besøker.

Mediet vokser
Men annonser på Internett er i vekst og mulighetene en interaktiv mediekanal kan gi synes å være mer og mer fristende for bedrifter som tradisjonelt har holdt seg til aviser og TV.

Dette betyr godt nytt for de mange nettstedene som sliter med stadige underskudd, men kanskje ikke så godt nytt for oss som vil surfe raskest mulig videre…