Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Munch inspirerte Ephorma

OSLO: Gresk filologi og moderne norsk kunsthistorie er noen av inspirasjonskildene som ligger bak navnet Ephorma og selskapets logo.

Ephorma

Ephorma oppsto etter en fusjon mellom Telenor Allianse og Postens SDS. Fusjonen har vært virksom siden 1. januar, men ble først presentert for offentligheten torsdag 4. februar 1999.

Selskapets navn er avledet av det greske ordet for rådgiver – ephor, og forteller noe om hvor hovedtyngden av virksomheten skal ligge.

Skal hjelpe
Logoen utdyper rådgivningsperspektivet. Inspirasjonen er bildet ”Historien” av Edvard Munch hvor en gammel mann sitter under kunnskapens tre og strekker hendene ut mot et barn for å utstyre barnet med den nødvendige kunnskapen for å klare seg i livet.

Ephorma-logoen er formet som et menneske som strekker hendene ut mot verden. Det gir assosiasjoner ikke bare til Munchs maleri, men også til det personlige og mellommenneskelige aspektet som all rådgivning skal og bør inneholde.

Utmerket illustrasjon
E’en i logoen står naturligvis for navnet Ephorma, men logoen kan også leses som en I for informasjon eller informasjonsteknologi.

Slik knyttes den moderne teknologien sammen med kulturhistorien og antikkens humanisme på en utmerket måte.