Bjønnes og Torkildsen

Annonse


Norsk IT-avtale for Ericsson

Bjønnes og Torkildsen

Avtalen vil begynne å løpe fra annet kvartal i år, og får et omfang på om lag 50 millioner kroner på årsbasis.

Felles strategi
Selskapene hevder at de har felles strategier i sin satsing på konvergens av data og telekommunikasjon. Avtalen omfatter salg og support av Ericssons data- og telekommunikasjonsprodukter og vil bli forvaltet av Merkantildata Kommunikasjon.

Denne avtalen vil først bli implementert på det norske markedet, senere i resten av Skandinavia.

Annonse


– Merkantildata vil i første omgang tilby disse løsningene til ”medium-large”-markedet, sier direktør Lars Bjønnes i Merkantildata til ITavisen.

Ingen eksklusivitet
– Denne avtalen gir verken Ericsson eller Merkantildata noen grad av eksklusivitet. Det betyr at begge parter står fritt til å inngå lignende allianser med andre aktører, sier markedsdirektør Yngve Torkildsen i Ericsson til ITavisen.

Han understreker at avtalen med Merkantildata vil bety at Ericsson får en ny distribusjonskanal for nye innovative produkter, noe som vil bidra til å styrke Ericsson som merkevare.

Sparer på rasjonalisering
Merkantildata satser nå sterkt på markedet for integrasjon av data og teleløsninger.

– Det er store kostnader å spare på rasjonalisering innen talekommunikasjon. Samarbeidet med Ericsson gjør oss i stand til å designe løsninger som er optimale i dette henseende, sier Bjønnes.

Lanserer nye produkter
Ericsson har de siste månedene lansert en rekke nye produkter innen datakommunikasjon. De kommer nå med en rekke nye serverbaserte telefoniløsninger som skal passe spesielt godt for Merkantildatas kundegrupper.

Blant de produktene som avtalen omfatter kan nevnes Mobility server, Onebox (unified messaging), CTI application link, Personal Screen Call Server, EVO (Ericsson Virtual Office) og Wireless LAN.

Flere avtaler i vente?
– Merkantildata vil i samarbeid med Ericsson bygge opp kompetansen rundt de nye produktene, så får vi vurdere om vi senere også skal gå inn på PABX-markedet, sier Bjønnes til ITavisen.

Annonse