Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Flere klager etter e-handel

TELEGRAM: De som trodde e-handel ville føre til mindre venting, færre klager og bedre service for den gjengse forbruker har tydeligvis tatt feil. I det minste hvis vi skal tro en amerikansk undersøkelse.

Omtrent 25 prosent av alle amerikanere som kjøpte julegavene sine over Internett er misfornøyd med det de opplevde, skriver Wired News. Dette viser en undersøkelse basert på 2.300 amerikanske husholdninger som er online. Undersøkelsen er foretatt av Jupiter Communications og NFO Interactive.

Kvantitet, ikke kvalitet
Julehandelen via Internett oversteg selv de villeste forventninger, men nå tyder mye på at etter den søte kløe kommer den sure svie: Kvantitet har gått ut over kvalitet på service og kundebehandling, og forhandlerne er nødt til å ta problemet med service alvorlig eller risikere å miste kunder, slår rapporten fast.

Andelen misfornøyde kunder steg i løpet av seks måneders handel fra 12 til 26 prosent. Klagene dreide seg i hovedsak om ufullstendige sendinger, manglende tilbakebetaling og manglende svar på e-postmeldinger med forespørsler eller klager.

Veletablerte firmaer sliter
Selv de veletablerte firmaer har hatt problemer. Blant de som har fått flest klager er Internett-varehuset Shopping.com, Internett-auksjonarius eBay og leketøyskjeden Toys R Us, i følge Wired News.

På den annen side: 58 prosent av de som deltok i undersøkelsen svarte at de sannsynligvis kom til å bruke like mye penger på julehandel over Internett neste år, mens hele 37 prosent regnet med å bruke mer. Bare fem prosent forventet å bruke mindre penger.

Likevel er det ikke vanskelig å forutse at kampen om kundene kommer til å handle om service og god behandling.