Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Telia-topp i femti

OSLO: I dag, mandag, fyller adm. direktør Bjørn Formo (bildet) i Telia Norge AS 50 år. Men på bursdagen er han ikke «helt i hundre».

Telia
Riktignok har Telia nådd nærmere 200.000 tele- og internettkunder i Norge (tall i følge Dagens Næringsliv). Men om gaveønsket på 50-års dagen skulle være et mobilnett, må Bjørn Formo ennå vente en stund på en avklaring i Sense-saken.

Jobb og fag
Dagens 50-åring presterte sin siviløkonomgrad ved Norges Handelshøyskole i Bergen i 1972. Tre år senere komplimenterte han utdanningen med grunnfag i offentlig administrasjon og organisasjonskunnskap ved Universitetet i Bergen.

Fra 1980 til 1987 var Formo viseadm. direktør i Samvirke Forsikring. Deretter var han i posten som adm. direktør i Uni Storebrand Skadeforsikring fram turbulente tider i 1995.

Teleerfaringen fikk Formo under sitt knapt to år lange opphold som viseadm. direktør i Telenor Bedrift (januar 1996 til november 1997).

I november 1997 ble ha tildelt oppgaven å være en av telemonopolets største utfordrere som adm. direktør for svenske Telias datterselskap i Norge.

Prestasjoner
I dag er Telia Norge da også Telenors største konkurrent på privatmarkedet – med om lag 130.000 kunder. På bedriftsmarkedet er Telia «bare» på 3. plass med 14.000 telekunder.

I tillegg har Formo & Co fanget 50.000 privatkunder på Internett og 5.000 bedriftskunder, i følge Dagens Næringsliv.

Stikkord: Mobil