smartkort-posten

Annonse


Studenthjelp til Posten SDS

smartkort-postenAdm. dir. Per Andersen sier til IT Avisen at dette viser at Posten SDS er på rett vei når det gjelder satsningen på den “nye” teknologien.

Nordiske rettigheter
Posten SDS betalte i sommer et ukjent millionbeløp for de nordiske rettighetene til den nye såkalte “multismartkort-teknologien”. Det at den første konkrete avtalen omsider er undertegnet, har derfor stor betydning for rettighetshaveren.

– Avtalen er en svært god begynnelse for oss. Nå som vi har vårt første konkrete prosjekt, kan vi ta fatt på arbeidet med å få den nødvendige infrastrukturen på plass, sier Andersen.

For å virkeliggjøre det ambisiøse prosjektet har Posten SDS, sammen med Studentsamskipnaden i Oslo, teknologileverandøren Hitatchi og utviklingsselskapet Mobile Business Systems etablert et eget joint venture-selskap.

Minst 10.000 brukere
Den inngåtte avtalen innebærer at 10.000 studenter ved UiO skal få sitt personlige multismartkort i løpet av året. Kortet vil de kunne benytte som identitetskort, adgangskort og lånekort på biblioteket. Dessuten som betalingsmiddel i kantiner, i kiosker og ved kopiering. Totalt har avtalen et potensiale på 40.000 brukere.

Avtalen er den første av to strategiske avtaler som Andersen håper å ha på plass i løpet av dette året.

– Akkurat nå er det imidlertid viktigst for oss å vise at teknologien fungerer, ikke å spre innsatsen på flest mulig prosjekter, sier Andersen

Tror på millioner
Går det som Andersen håper og tror, vil han ha fem millioner nordiske brukere på multismartkortet innen fem år.

Volum som virkelig monner regner han først å kunne vise til når samarbeidet et med blant annet Gjensidige Forsikring og Norsk Luftambulanse om et akuttmedisinsk helsekort blir operativt. Her håper Andersen å kunne levere de første kortene ved utgangen av året.

Smartkortteknologien har hatt en trang fødsel som følge av den internasjonale finansverdens satsning på magnetstripekort.

Når Posten SDS likevel satser på teknologien, er det i håp om at de reduserte kommunikasjonskostnadene denne teknologien innebærer vil overvinne bankenes skepsis.

Annonse