Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Telefonkatalogen tagges

OSLO: Norsk kreativitet er i fokus på Telenor Medias telefonkataloger for 1999. På forsiden av de 13 katalogene finner man norske oppfinnelser, hentet frem med hjelp av Patentstyret. Og i Oslo ser det ut til at man har funnet opp taggeren.

Figuren på Oslokatalogen minner nemlig ikke så lite om en tagger, selv om det er til minne om at også sprayboksen egentlig er norsk.

Hjelper de andre
1998 var året da Telenor fikk konkurranse fra andre aktører i det norske telemarkedet. Men Telenor Media er fremdeles enerådende på katalogsiden.

Derfor har selskapet fått med seg Telias og Tele2s kunder i 99-katalogen, for å sørge for at katalogen fremdeles gir komplett oversikt over Norges 2 millioner telefonabonnenter. De to nye operatørene har også fått to sider hver – i hver katalog – for å fortelle om sin virksomhet og sine tilbud.

Katalogen på nett
Norges første “telefonkatalog” ble trykket på en avisside i Morgenbladet i 1880 og gav en oversikt over landets 169 telefonabonnenter. I dag finnes det som sagt mer enn 2 millioner navn i de 13 utgavene, i tillegg til at man også finner katalogen på CD-ROM. Internett-versjonen viser foreløpig bare de Gule Sidene.

Underhånden har Datatilsynet også gitt klarsignal for at de rosa sidene skal komme på Internett. Tilsynet krever imidlertid at hver enkelt abonnent skal gi skriftlig godkjennelse før de hvite sidene med privatabonnentene blir tilgjengelige på nettet.

Stikkord: Mobil