Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Steve iJobs angriper

OSLO: – Glem alt ”mumbo-jumboet” om tekniske spesifikasjoner, sa Steven Jobs på den store MacWorld-messen i San Francisco mandag. Samtidig lanserte han en ny, raskere og billigere iMac – i flere nye farger!

iMac er blitt en suksess, og Steven Jobs vil fortsette i samme linje.

– Jeg håper at folk vil samle alle fem, utbrøt Jobs da han presenterte serien, og fikk salen med seg.

Fire i minuttet
iMac er blitt en suksess for Apple. 800 000 maskiner er solgt siden den ble lansert i september. Det betyr at det verden over selges en ny iMac hvert 15 sekund. I Norge er vel 2.000 maskiner solgt.

Nå følger Apple opp med nye iMacer, som har beholdt sin halvt gjennomsiktige overdel, men får nye friske farger. Samtidig lanseres nye skjermer i samme design.

Farger er viktig
Steven Jobs mener at folk gjerne vil velge maskin som står til personligheten.

– Folk stoler på at vi kan lage gode maskiner. Mange kunder er lei av å høre tåkeprat om Gigabyte og megahertz – lange tirader om tekniske spesifikasjoner som ikke sier dem så mye, sa Jobs.

– Vi har tatt konsekvensen av dette. Valg av farger er viktige spørsmål for kundene. Men slik har det ikke vært i databransjen. Henry Ford sa en gang om T-Ford at den kunne fås i alle farger, så lenge kunden ønsket den svart. Noe av det samme har vært tilfelle i databransjen. Der har standarden vært lysegrå, og en kunne få dem i mørkere nyanser, fortsatte han.

Flotte farger
Markedssjef Arne Odden i Apple Computer Norge regner med at de nye iMacene vil være i salg i Norge i februar.

For den som er interessert i de innvendige forskjellene så er det følgende å si om de nye maskinene:

  • Raskere – hastigheten er økt til 266 mhz.
  • Større lagringskapasitet – harddisken økes fra 4 gigabyte til 6 gigabyte.
  • Billigere – i USA senkes prisen med 100 dollar. Om en følger opp i Norge er ikke avgjort.

    Flere og flere velger iMac
    Apple tar også nye markedsandeler med sin iMac. I følge Steve Jobs viser selskapets statistikk at 32 prosent av kjøperne velger iMac som sin første maskin. Dette tallet har økt de siste månedene. Dette er viktige kunder for databransjen, for de vil som regel fortsette på samme plattform

    Videre har 13 prosent av kundene brukt PC tidligere, mens resten av kundene enten erstatter en gammel Mac, eller kjøper seg iMacen som supplement til en annen maskin.

    Jobs mener også at iMac har gitt gjennombrudd for USB-porten. Det skal nå være over 60 forskjellige produkter som er laget for USB.