Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Telia vil stoppe junk-mail

TELEGRAM: Telia ser på muligheter for å slippe unna junk-mail. – Uønsket reklame kan ødelegge tiltroen til elektronisk post. En mulig løsning er å nekte bruk av anonyme avsendere, sier Carl Moberg. På Telias avdeling for Nettjenster

– Masseutsendelser av reklame på e-post truer med å ødelegge tilliten til elektronisk post. For hvem orker å tømme sin postkasse når den er overfylt av uønsket reklame, spør Moberg.

– For å forandre på dette er det nødvendig med juridiske og tekniske endringer, men på kort sikt kan vi minske problemet om nettoperatørene tar ansvar for sine egne kunder.

Kjent avsender
Sammen med Gunnar Lindberg på den tekniske høyskolen Chalmers i Gøteborg – har han laget et forslag som teleoperatørene kanskje vil følge når det gjelder massedistribuert elektronisk post.

Dette er et såkalt Best Current Practice, BCP, som nå er ute til høring hos «Internet Engineering Task Force». De fleste nettleverandørene følger anbefalingene fra denne gruppen.

Kan stoppes
Forslaget går i korthet ut på at nettleverandørene skal kunne sperre ut all e-post som ikke kommer fra, eller skal til egne kunder. Dette vil gjøre det vanskeligere for de selskapene som sender ut reklame å være anonyme. I dag er det temmelig uproblematisk å sende anonym post.

Går forslaget gjennom vil det bli lett å spore avsender. Operatørene kan da stoppe forbindelsen til de kunder som misbruker egne eller andre nettleverandørers servere.

– Det vil bli lettere å håndtere problemene juridisk når en kjenner avsender, sier Moberg.

Over Norge
Svært mange norske nettoperatører har opplevd problem med amerikanske «spammere» som jakter på servere til videresending av deres reklame.

Telenor meldte i januar om ett tilfelle der en avsender hadde forsøkt å bruke Telenor Nextels mailserver for å sende post til 150 000 brukere.