Arkiv

Annonse


Lynfusjon på luften

Arkiv

Så tidlig som 11 dager etter at fusjonen var godkjent av aksjonærene, samlet Bay 700 markedsfolk i Eurodisney utenfor Paris.

To enheter
Organisasjonen er allerede på plass i grove trekk.

Produkter som retter seg mot bedriftsmarkedet er nå samlet i avdelingen som, i hvert fall frem til oktober, fortsatt heter Bay Networks. Teleoperatørene vil avdelingen Nortel ta seg av.

Annonse


– Vi vil framstå som to forretningsenheter lenge, men med et tett samarbeide, sier Jan Søgård, som leder Bay Networks i Norge.

Problemer med fusjon
De to selskapene er svært oppsatte på å holde et høyt tempo i fusjonen, fordi noe av det som spøker i bakgrunnen er fusjonen mellom Synoptics og Wellfleet – det som ble Bay Networks.

Den gang ble det stort sett bare skiftet navn på selskapene, etterfulgt av intern fokusering i en lang periode.

Resultatet ble at selskapet mistet fart, og de tapte markedsandeler.

Fart viktig
– Skal en fusjon lykkes, bør man over i de nye organisasjonsmodellene så fort som mulig, sier Jan Søgård, som opplevde den mindre vellykkede fusjonen mellom Synoptics og Wellfleet.

Byttet beite
Slik det framstår i dag, har Bay overtatt produktene fra Nortel som retter seg mot bedriftsmarkedet, mens Nortel har overtatt produktene fra Bay som retter seg mot teleoperatørene.

Det er imidlertid som leverandør av det fullstendige spekteret av tjenester og produkter, fra data til taletelefoni, at det fusjonerte selskapet vil stå sterkt i markedet.

Positive reaksjoner
– I større jobber vil vi danne prosjektgrupper med kompetanse satt sammen fra hele bredden i Bay og Nortel, sier Nortels leder i Norge, Johan Solem.

Både han og Søgård forteller at kundene har reagert svært positivt på fusjonen.

Søgård håper også at samarbeidet med Alcatel og Ericsson, som begge er konkurrenter til Nortel, vil fortsette.

Annonse