– Slitasjeeffektene på den enkelte ansatte, som vi fagfolk snakker om, er nå svært merkbare i IT-bransjen. Teknologiutviklingen går så fort at menneskene ikke klarer å følge med. Dermed blir de overtallige og må byttes ut. Dette skaper i mange tilfeller engstelse og stressfaktorer for de som kan bli utsatt for omstillingsspøkelset, for å si det litt folkelig, sier Hellesøy.
Bryr seg ikke om mennesket– Problemene innenfor telekom- og resten av IT-bransjen er at de har vært for opptatt av teknologi og for lite opptatt av mennesket i omstillingsprosessene, forteller Hellesøy.Spesielt kom dette til syne etter at Telenor kvittet seg med nesten 5.000 ansatte via selskapet Telenor Nye Muligheter (TNM). Det finnes både gode og svært dårlige eksempler på suksesser og fiaskoer i forbindelse med TNM-omstillingen, fortsetter han.Tar ikke lærdom
Arbeidspsykologen er forundret over at store selskaper innen næringslivet ikke synes å ta lærdom av sine feil i forbindelse med behandlingen av mennesker som skal bli eller er blitt sagt opp:
Annonse
Han sier det ofte er verst for folk i femtiårene å skaffe seg nytt arbeid. Disse gruppene tar det også tyngst når de blir sagt opp. De kan lett få depresjoner og andre psykiske lidelser som yngre folk kanskje ville klart å mestre.
Hellesøy har arbeidet som psykolog siden 1975, men spesialiserte seg for 12 år siden på store omstillingsprosesser i bedrifter og organisasjoner.I tillegg til å ha egne pasienter og bistå store omstillingsprosjekter, forsker også Hellesøy på omstillingsprosesser og driver med foredragsvirksomhet om emnet.
Annonse