Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Ericsson går etter treåringer

TELEGRAM: I løpet av få år kan smårollingene være neste gruppe «kjøpere» av mobiltelefoner. Produsentene planlegger allerede teddybjørner og babydukker med mobiltelefon, melder den danske avisen Berlingske Tidende.

Juppie-nalle blir mobiltelefonen kalt i respektløs omtale av svenskene. En svensk juppie er en norsk japp og en nalle er en teddybjørn. Omtalen skyldes at «juppien» stadig klemmer sin «nalle». Men nå meldes det at mobiltelefonene faktisk kommer til å bli bygget inn i teddybjørner og barbiedukker. I følge Berlingske Tidende tirsdag kan dette bli virkelighet i løpet av få år.

Naturlig fokusering
For mobilprodusenten Ericsson er det naturlig å fokusere på de yngre.
– Forskning med barn viser, at dersom man skaper et kommersielt forhold til dem fra en meget ung alder, så vil mange fortsette med å være lojale når de vokser opp, siteres Ericssons marketingdirektør Bo Albertson i avisen.

Ericsson er i ferd med å utvikle mobiltelefoner spesielt rettet mot barn og unge. Når det gjelder de aller minste ser de for seg løsninger der tastaturet er erstattet med et bilde av mor eller far, eller telefonen kan være stemmestyrt. Telefonene blir så små at de kan plasseres i et leketøy, eller i en yndlingsdrakt.

Kontroll på barna
Ericsson ønsker også å utstyre telefonene med GPS, slik at foreldrene på meteren kan vite hvor ungen befinner seg. Selskapet sier at utviklingen videre vil skje i samarbeide mellom foreldre og barn.
Stikkord: Mobil