Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Annonse-boom på Internett

TELEGRAM: Annonsesalget på Internett øker i samme takt som nye brukere kommer til. Analyseselskapet Forrester Research antar at det vil selges reklame for 125 milliarder kroner på nett i år 2003.

Det er de amerikanske selskapene som bruker mest penger på reklame. Så langt i år har de brukt 10 milliarder kroner, ifølge Forrester-rapporten «Medias Global Future». Men tallet kommer altså til å øke i løpet av den kommende 5-årsperioden. Forrester tror at amerikanerne vil reklamere for 85 milliarder i 2003 – vi snakker altså 8,5 ganger dagens beløp.

Europa øker mest
Likevel minsker de amerikanske selskapenes prosentandel av det totale reklamekjøpet, skal vi tro Forrester, som ser for seg en formidabel økning i Europa.

Selskapet tror nettreklamen i Europa vil øke fra dagens knappe milliard til 23 milliarder i løpet av fem år. Altså 23 ganger dagens beløp.
Det er nyhetsbrevet Uppsnappat som skriver dette.