Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Taper mest på tele i Norge

OSLO: Tele2 Norge AS taper mest på tele i Norge. Etter 1. halvår har adm. direktør Kenneth Gustafsson (bildet) påført det svenske morselskapet et minus på 83,6 millioner kroner før skatt. Men Tele2 fortviler ikke.

Gustavsson, Kenneth
Ikke som Telenor
Telenor presenterte 13. august et overskudd etter første halvår på 1,3 milliarder kroner før skatt. Tele2 er langt ned på andre siden av streken: et tap på 83,6 millioner kroner før skatt i samme periode.

Det er fem ganger så mye minus som 1. halvår i fjor, da Tele2 gikk med 17,8 millioner kroner i minus. Det fremgår av regnskapstallene til det svenske moderselskapet NetCom Systems AB.

Kostbar kundekamp
Tele2 har fått erfare at det koster å kjempe om kundene i Norge. Adm. direktør Kenneth Gustafsson forklarer tallene med at fortjenestemarginene er kraftig redusert i Norge.

– Ringeprisene til våre ti mest ringte destinasjoner har gått ned med 42 prosent de siste 5-6 månedene. Det samme har skjedd i Sverige, men da over en periode på fem år, sier Gustafsson til internettavisa Telecom.

Kaprer kunder
Tele2 innrømmer at den aggressive markedsføringen har vært kostbar, men nye kunder har kommet til.

– Vi har erobret 100.000 kunder på syv måneder. I Danmark tok det 13 måneder for vårt datterselskap å oppnå tilsvarende kundetall

Og nå skal Tele2 fokusere på å skape fornøyde kunder, samt å få de kundene de har kapret til å ringe mer.

Økt omsetning
Omsetningen økte i 1. halvår til 56,4 millioner kroner, mot 11,3 millioner kroner i samme periode i fjor.

Hver av de 50 ansatte var med andre ord med på å skape én million kroner hver i omsetning, samtidig som de påførte selskapet i overkant av 2,7 millioner kroner i driftskostnader per hode.

Men i følge Tele2-direktøren i Norge skal plusstallene være på plass i regnskapene i løpet av to til tre år.
Stikkord: Mobil