Ikke som Telenor
Telenor presenterte 13. august et overskudd etter første halvår på 1,3 milliarder kroner før skatt. Tele2 er langt ned på andre siden av streken: et tap på 83,6 millioner kroner før skatt i samme periode.
Tele2 har fått erfare at det koster å kjempe om kundene i Norge. Adm. direktør Kenneth Gustafsson forklarer tallene med at fortjenestemarginene er kraftig redusert i Norge.– Ringeprisene til våre ti mest ringte destinasjoner har gått ned med 42 prosent de siste 5-6 månedene. Det samme har skjedd i Sverige, men da over en periode på fem år, sier Gustafsson til internettavisa Telecom.
Annonse
Tele2 innrømmer at den aggressive markedsføringen har vært kostbar, men nye kunder har kommet til.– Vi har erobret 100.000 kunder på syv måneder. I Danmark tok det 13 måneder for vårt datterselskap å oppnå tilsvarende kundetallOg nå skal Tele2 fokusere på å skape fornøyde kunder, samt å få de kundene de har kapret til å ringe mer.
Omsetningen økte i 1. halvår til 56,4 millioner kroner, mot 11,3 millioner kroner i samme periode i fjor.Hver av de 50 ansatte var med andre ord med på å skape én million kroner hver i omsetning, samtidig som de påførte selskapet i overkant av 2,7 millioner kroner i driftskostnader per hode.Men i følge Tele2-direktøren i Norge skal plusstallene være på plass i regnskapene i løpet av to til tre år.
Annonse