Hopp til navigasjon Hopp til innhold

Nextel med 200,000 brukere

OSLO: I forrige uke registrerte Telenor Nextel sin Internett-kunde nr. 200,000 på privatmarkedet. Nextel bekrefter dermed sin posisjon som den dominerende aktøren i det norske Internett-markedet.

Telenor hadde ved årsskiftet en markedsandel på omlag 70 prosent i Internett-markedet i Norge. Spørsmålet er om ikke denne markedsandelen er enda bedre nå, etter at antallet kunder har økt fra 165 000 ved starten på året til mer enn 200 000 nå. 1. juli hadde Telenor Nextel 195 000 abonnenter.

Tapet øker
Men suksessen har kostet: Telenor-konsernets halvårsrapport sier at Nextel tapte 126 millioner kroner før skatt første halvår. Dette er en økning fra samme halvår i fjor, da tapet var 103 millioner.

Nytt IP-nett
Selskapet har fremdeles kapasitet til å øke enda mer. I fjor investerte Telenor og Telenor Nextel nærmere 100 millioner kroner i oppbyggingen av et nytt nett for Internett-trafikk i Norge.

Nettet som er dimensjonert for vel 400.000 brukere og vil ifølge Telenor Nextel regnes som et av verdens 10 største såkalte IP-nett. Det er altså ingen tvil om selskapets ambisjoner.