Hopp til navigasjon Hopp til innhold

NBBL sparer 100 millioner

OSLO: I løpet av bare noen måneder har 165.000 leiligheter i boligsamvirket i Norge sagt ja takk til den såkalte Telenoravtalen, som gir NBBLs medlemmer tilgang til rimeligere telefonabonnement.

– Vi er svært tilfreds med resultatet, sier økonomidirektør Jan Myhr i Norske Boligbyggelags Landsforbund til Telecom Revy. – Vi regner jo med at det fremdeles finnes en del borettslag som ikke fikk behandlet avtalen før sommeren, og som vil komme etterhvert. Derfor regner vi med at tallet vil øke i løpet av høsten.

Storkundefordeler
Den såkalte Telenoravtalen som boligsamvirket inngikk sist vinter, handler i følge NBBL om å gi småkundene fordeler vanligvis forbeholdt storkunder.

-Vår hensikt var at forbrukerne skulle samle seg mot de store aktørene, noe som jo er den eneste sjansen man har som enkeltaktør i dette markedet sier Myhr.

Økonomiske fordeler
– I utgangspunktet så vi på muligheten for å installere hussentraler i hver enkel blokk eller borettslag. Resonnementet er jo at man i et borettslag har like mange linjer som man har leiligheter, mens bare 20% brukes til enhver tid, fortsetter han.

– Situasjonen er med andre ord helt tilsvarende den man har i bedrifter, og det vi ønsket var storkundeavtaler på linje med det bedrifter med egne hussentraler kan oppnå. Den avtalen vi nå har, gir oss de økonomiske fordelene som følger med, samtidig som Telenor tar seg av det tekniske opplegget. For oss og våre medlemmer er dette en utmerket løsning, sier Myhr.

Betydelige innsparinger
Dette har åpenbart borettslagene forstått. 75 av totalt 103 lag har sagt ja takk til avtalen. Det betyr 165.000 av et totalt potensiale på 250.000 leiligheter er foreløpig med.

– I utgangspunktet så vi for oss en innsparing for medlemmene på omlag 150 millioner kroner årlig. En «vanlig» abonnent, med 4000 kroner i årlige telefonutgifter skulle da kunne spare inn 600 kroner, som tilsvarer 15 prosent. Hittil har altså medlemmene inngått avtaler som tilsier at de sparer 100 millioner kroner på årsbasis. Jeg vet ikke om noen annen måte de kunne ha oppnådd en slik reduksjon i teleutgiftene. Derfor er vi tilfreds med resultatet så langt, sier Myhr.
Stikkord: Mobil